اخبارگرجستان

جمعیت گرجستان در خطر سقوط آزاد

جمعیت گرجستان در یک دوره 15 ساله حدود 20 درصد کاهش یافته است که در صورت تداوم این وضعیت یا بیشتر شدن فاصله منفی زاد و ولد با مرگ و میر، این کشور با خطر بزرگی روبرو خواهد شد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو روز جمعه با اعلام این خبر، نوشت: از سوی دیگر نتایج تازه انتشار آخرین سرشماری در گرجستان که دو سال پیش انجام شد، نشان می دهد شمار جمعیت این کشور به سه میلیون و 729 هزار نفر کاهش یافته در حالیکه سال 2010 چهار میلیون نفر بوده است.
روزنامه روسی دلیل اصلی این کاهش شدید جمعیت را تاثیر منفی فقر و مشکلات اقتصادی بر اقشار مختلف به ویژه در مناطق روستایی گرجستان ارزیابی کرده است.
به نوشته رسانه روسی، از سوی دیگر، تیرگی شدید روابط تفلیس و مسکو سبب شده است، گرجستان پیوندهای سودآور اقتصادی با روسیه، فرصت صادرات محصولات کشاورزی و تولیدی به این کشور و درآمدهای ارزی حاصل از این بخش را از دست بدهد.
دلیل دیگر افت پرشتاب جمعیت حاضر در گرجستان، مهاجرت بسیاری از جوانان به خارج از جمله ترکیه، یونان و کشورهای اروپایی با هدف یافتن های فرصت های کاری اعلام شده است، زیرا بر اساس آمارها در سال 2015 فقط 54 درصد جمعیت فعال شغل داشتند که با توجه به روش نبودن افق اقتصادی، این وضعیت می تواند بدتر شود.
ایزوستیا در پایان نوشته است: مهاجرت دامنه دار دختران و پسران نوجوان گرجستانی به خارج سبب شده است، اکنون بیشتر جمعیت این کشور را افراد سالمند یا ناتوان از انجام کار تشکیل دهند.
به گزارش ایرنا، گرجستان که سال 1991 با فروپاشی شوروی به استقلال دست یافت با 69 هزار و 900 کیلومتر مربع به عنوان کشوری اروپایی-آسیایی در منطقه قفقاز بین دریای خزر و دریای سیاه هم مرز روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه قرار دارد که بخش غربی آن نیز در کناره دریای سیاه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا