آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهروسیهعمومی

اذعان چاووش اوغلو به مخالفت صریح روسیه و ایران با عملیات ترکیه در شمال سوریه 

وزیر خارجه ترکیه درباره موضع ترکیه در اجلاس سران کشورهای ضامن آستانه در تهران گفت: انتظارات خود از این کشورها را در قبال مسئله شمال سوریه اعلام کردیم. روسیه و ایران صراحتاً اعلام کردند که با عملیات ترکیه در شمال سوریه مخالف هستند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با شرکت در برنامه تلویزیونی شبکه خبر «تی‌آر‌تی» در رابطه با دیدارهای دو و چند جانبه با مقامات ایران و روسیه در قالب هفتمین نشست سران آستانه در تهران و همچنین در حاشیه آن گفت: «در نشست دو جانبه با ایران درباره موضوعاتی چون مبارزه با تروریسم، گسترش مناسبات اقتصادی، مهاجرت و مسائل مشترک منطقه‌ای رایزنی کردیم. باید همکاری‌های اقتصادی با ایران را گسترش دهیم.»

وزیر امور خارجه ترکیه اظهار داشت: «در دیدار دو جانبه رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهور ترکیه و روسیه در تهران نیز موضوعات اقتصادی، همکاری‌ها در زمینه انرژی و نیروگاه هسته‌ ای، تخلیه غلات اوکراین از دریای سیاه و ایجاد صلح و آتش بس در بین روسیه و اوکراین مورد بررسی قرار گرفت.»

چاووش‌اوغلو در زمینه موضع ترکیه در اجلاس سران کشورهای ضامن آستانه در تهران گفت: «انتظارات خود از این کشورهای را در قبال مسئله شمال سوریه را اعلام کردیم. روسیه و ایران صراحتا اعلام کردند که با عملیات ترکیه در شمال سوریه مخالف هستند. اما مهم نظر ترکیه و رئیس جمهور است و برای مبارزه با تروریسم از کسی اجازه‌ نمی‌گیریم. در گذشته هم اجازه نگرفتیم.»

وی افزود: «عملیات ضد تروریستی در شرق فرات را به دلیل تعهدات روسیه و آمریکا مبنی بر پاکسازی تروریست‌های پ.ک.ک/ی.پ.گ متوقف کردیم. هم اکنون این تعهدات عملی نشدند. حملات این تروریست‌ها به سوری‌ها، مخالفان و نظامیان‌ما و همچنین به خاک کشورمان افزایش پیدا کرده است. واکنش روسیه و آمریکا در صورت قرار گرفتن در چنین موقعیتی چه می‌شد؟»

چاووش‌اوغلو با تکرار سخن معروف اردوغان در مورد حمله ناگهانی به تروریست‌ها، از روی میز بودن گزینه اجرای عملیات نظامی در شرق فرات خبر داد.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اختلاف نظر ترکیه با ایران و روسیه در زمینه سوریه گفت: «در مسئله سوریه اختلاف نظرهایی با این کشورها داریم.»

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا