آذربایجاناخبارایرانعمومی

جشنواره «نوروز پیام‌آور صلح و دوستی» در باکو

رایزنی فرهنگی ایران در باکو با همکاری اتحادیه نقاشان جمهوری آذربایجان، جشنواره «نوروز پیام‌آور صلح و دوستی» را برگزار کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این جشنواره که با حضور رایزن فرهنگی کشورمان و تعدادی از اصحاب هنر و فرهنگ جمهوری آذربایجان برگزار شد، ۱۵۰ تابلو از آثار نقاشی با موضوع نوروز و صلح و دوستی ایران و جمهوری آذربایجان در معرض دید عموم قرار گرفت.

در آیین گشایش این مراسم پس از پخش کلیب قرآنی با موضوع بهار در قرآن، اصغر فارسی، رایزن فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن عید نوروز، این واقعه طبیعی و تاریخی را عامل اساسی در پیوند بین دو ملت دانست.

وی همچنین در ادامه با اشاره به فلسفه نوروز و جایگاه این عید باستانی در دین مبین اسلام گفت: عید نوروز که با تحویل سال و چرخیدن یک دور کامل زمین به گرد خورشید شروع می‌شود، از جمله اعیادی است که جنبه ملی داشته و تاریخ پیدایش آن قبل از اسلام است. این عید با آمدن اسلام و زدودن خرافات از چهره آن مورد موافقت و تأیید ضمنی اسلام قرار گرفت.

فارسی همچنین با تأکید مفهوم عدالت در اسلام، تحویل سال و آغاز نوروز را از زیباترین لحظات خلقت بیان کرد؛ چرا که در هنگام نوروز مدت روز و شب به یک میزان بوده و آن یعنی عدالت و برابری که اسلام همواره خواهان آن است.

در ادامه علی ابراهیم‌اف، معاون اتحادیه نقاشان جمهوری آذربایجان از اشتراکات فراوان بین دو کشور حرف به میان آورد و نوروز را یکی از زیباترین حلقه‌های وصل بین دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان خواند.

وی همچنین با تأکید بر نقش فرهنگ و هنر در نزدیکی بین دو کشور، از فعالیت‌های مشترک و همکاری‌های به عمل آمده بین اتحادیه نقاشان جمهوری آذربایجان و رایزنی فرهنگی کشورمان سخن به میان آورد.

در ادامه الدوست بایرام، از چهره‌های سرشناس فرهنگی جمهوری آذربایجان نیز طی سخنانی در ارتباط با نقش نوروز در دوستی ملت‌ها به خصوص دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان مطالبی را ارایه داد.

در این مراسم همچنین دو قطعه موسیقی توسط یکی از هنرمندان کشورمان در وصف بهار و نوروز به زبان‌های فارسی و آذری به اجرا درآمد که مورد توجه حاضرین قرار گرفت.

در پایان نیز به تعدادی از برگزیدگان شرکت‌کننده در این جشنواره از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان دیپلم افتخار تقدیم شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا