آذربایجاناخبارعمومی

جایگاه جمهوری آذربایجان در بین نظامی ترین کشورهای جهان

موسسه بین المللی «کانورسیا» در شهر «بن» آلمان شاخص نظامی ترین کشورهای جهان در اواخر سال ۲۰۱۷ را منتشر کرده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی اوخو، جمهوری آذربایجان در مقایسه با سال قبل (رتبه نهم) با دو پله سقوط در جایگاه یازدهم جهان قرار گرفته است.
کشورهای ارمنستان، روسیه، ایران، ترکیه و گرجستان نیز به ترتیب در پله های سوم، چهارم، بیست و دوم، بیست و پنجم و پنجاه و پنجم قرار دارند.
همچنین این موسسه نظامی ترین و مجهزترین ارتش دنیا را متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی دانسته و کشورهای سنگاپور و کره جنوبی را در پله های دوم و پنجم به ثبت رسانده است. پنج کشور کویت، اردن، قبرس، یونان و برونئی نیز جزء ده کشور برتر نظامی در جهان قرار گرفته اند. این درحالی است که جمهوری آذربایجان در بین ۱۰ کشور مهم نظامی در جایگاه پنجم قرار دارد.
این موسسه می افزاید:« مناقشه قره باغ به دلیل طولانی شدن روند حل و فصل مناقشه امکانات و تجهیزات بسیاری در اختیار ارتش و نیروهای مسلح ارمنستان و آذربایجان قرار داده و اکنون نیز ادامه دارد».
کارشناسان در تحقیقاتی که از سال ۱۹۹۰ آغاز شده و هر ساله به اجرا گذاشته می شود، بودجه های هزینه شده در بخش نظامی کشورهای جهان از نظر تعداد کارکنان در منطقه، و نیز تعداد سلاح های سنگین کشور همچنین مقایسه با کل جمعیت کشور را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و ۱۵۰ کشور جهان مورد تقدیر قرار داده است.
این گزارش بر مبنای اطلاعات مربوط به موسسه تحقیقات «مشکلات جهانی» استکهلم، صندوق بین المللی پول و سازمان بهداشت جهانی تهیه و منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا