آذربایجاناخبار

جامعه ی آذربایجان محدودیت های ایجاد شده نسبت به حاج محسن صمداف را تقبیح نمود

«حاج محسن صمداف به خاطر دیدگاه های سیاسی خود زندانی شده است»

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سایت اسلام آذری .آذ ، محسن صمداف به خاطر اعتراض به شرایط زندان شماره ی 11 جمهوری آذربایجان – که در آن زندانی می باشد – در هفته ی گذشته از طرف مسئولین قضایی و انتظامی این کشور به انتقال به زندان قوبستان تهدید شده است. گفتنی است، این زندان از بدترین زندان های جمهوری آذربایجان می باشد و از کم ترین امکانات برخوردار می باشد.

برخی حقوق دانان و رهبران احزاب و تشکل های اجتماعی جمهوری آذربایجان این اقدام سیستم قضایی کشور آذربایجان در رابطه با حاج محسن صمداف رهبر محبوس حزب اسلام آذربایجان را تقبیح نمودند.

اصلان اسماعیل اف وکیل برجسته ی آذربایجانی در این خصوص می گوید، به جای ایجاد محدودیت برای حاج محسن باید از ایشان تقدیر و تشکر به عمل آید چرا که ایشان بی قانونی های موجود در زندان را فاش نموده است. اگر رییس زندان برای حاج محسن ایجاد محدودیت نموده است پس می توان گفت، خود وی در معاملات مواد مخدر در زندان دست دارد. من معتقدم، وکیل حاج محسن بر اساس رویه ی حقوق باید نسبت به این محدودیت ها شکایت کند چرا که این محدودیت ها غیرقانونی است.

تورال عباسلی عضو دیوان حزب مساوات آذربایجان نیز می گوید: «حاج محسن صمداف انسان بسیار پاک و معتقدی می باشد. اگر چنین انسانی می گوید که در زندان مواد مخدر استعمال می شود و این کار از خودسری مأموران زندان نشأت می گیرد، من شخصاً می گویم که سخنان حاجی درست می باشد و من به درستی آن اطمینان دارم. من چون خودم در زندان و بازداشت گاه بوده ام، می دانم که گفته های حاجی درست می باشد و در آن ها [زندان ها] اقدامات غیرقانونی بسیاری انجام می گیرد. متأسفانه رسم و سنّت شده است که شخصی هم که این بی قانونی ها را علنی و افشا می کند، از طرف رییس زندان مورد بدرفتاری قرار می گیرد و نسبت به وی محدویت های بسیاری ایجاد می شود. من نگران وضعیت حاج محسن در زندا می باشم. باز هم می گویم، خودسری ها و بی قاونی ها در زندان ها و بازداشت گاه های جمهوری آذربایجان بسیار می باشد و هیچ قانونی در آن ها رعایت نمی شود.»

جمیل حسنلی رییس شورای ملی آذربایجان: «حاج محسن صمداف به خاطر دیدگاه های سیاسی خود زندانی شده است. حاج محسن اهل ایمان و فردی دین دار می باشد. چون انسانی مومن است از این رو، مخالف بی عدالتی است و حرف راست را بیان می کند. بازداشت وی دارای ملاحظات سیاسی هست. حاج محسن صمداف زندانی سیاسی می باشد. بی قانونی ها نسبت به ایشان در زندان از ایجاد محدودیت برای ایشان نشأت می گیرد.»

الچین مناف اف نایب رییس حزب اسلام آذربایجان: «مردم به خوبی می دانند که حاج محسن صمداف اعتراض برحق خود را نسبت به بی قانونی ها و شرایط غیرمناسب و موارد منفی موجود در زندان اعلام کرده است. به یقین، حاجی را به خاطر این کار قصاص می کنند.»

ابوالفضل قربانلی معاون حزب جبهه ی خلق آذربایجان: «این گونه اقدامات علیه انسان های در بازداشت، نوعی اختناق و استبداد می باشد. به ویژه علیه حاج محسن صمداف که با دسیسه چینی و اتهامات ساختگی بازداشت و زندانی شده است و این کارها، ادامه ی فشارها علیه ایشان می باشد.

جای بسیار شُکر هست که جامعه ی آذربایجان انسان هایی را پرورش داده است که در برابر ظلم سر تعظیم فرود نمی آورند و همیشه خواسته های برحق خویش را مطالبه می کنند و در تمامی شرایط سخت، از اعتقاد و باور راستین خود دست نمی کشند. یکی از این افراد، حاج محسن صمداف می باشد.»

الشن حسن اف یکی از موسسین ائتلاف اجتماعی «آذربایجان بدون زندانی سیاسی» و از زندانیان سیاسی گذشته: «هم بازداشت و هم فرایند دادگاه هم حاج محسن و هم حاج روح الله آخوندزاده براساس توصیه و سفارش و غیرقانونی بوده است. وزارت دادگستری آذربایجان خودش در خودسری و اقدامات غیر قانونی نمونه و الگو می باشد از این رو، انتظار هر کاری از آن ها وجود دارد. حاج محسن فردی نیست که مقررات را رعایت نکند از این رو باید از ایشان حمایت کرد.»

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو رییس مرکز دفاع از آزادی وجدان و اعتقاد جمهوری آذربایجان: «مرکز دفاع از آزادی وجدان و اعتقاد، حاج محسن صمداف را زندانیِ وجدان و سیاسی می داند. ایشان باید بدون قید و شرط آزاد  شوند. هم چنین، حقوق و آزادی های ایشان در زندان هم باید رعایت شود. ایجاد محدودیت نسبت به ایشان به خاطر اعتراض به موارد منفی موجود در زندان، غیرقابل قبول است و جامعه ی آذربایجان آن را با دقت دنبال می کند»

فواد حسن از وکلای آذری: «باید در نظر گرفت که حاج محسن صمداف عالم دینی است و نسبت به مسائل حساس و دقیق می باشد و می داند که بهتان و افترا چیست. باور ندارم که ایشان مرتکب اشتباه شده باشد. حتی اگر گفته ها و ادعاهای ایشان [در خصوص بی قانونی و پخش مواد مخدر در زندان] درست نباشد این موجب نمی شود که نسبت به ایشان محدودیت ایجاد شود و با فشار و تهدید رو به رو شود. این گونه اقدامات علیه حاج محسن صمداف مخالف با قانون می باشد. به اعتقاد من، به جای تهدید ایشان باید از ایشان به خاطر افشای بی قانونی ها تقدیر و تشکر به عمل آید.»

نامزد صفراف وکیل آذری: «علت ایجاد محدودیت ها بسیار روشن است. محسن صمداف انسانی آزاده است. از گفتن حقایق ابایی ندارد. رژیم حاکم این گونه انسان ها را دوست ندارد. این گونه انسان ها همیشه تحت تعقیب و فشار هستند. این انسان ها در پشت دیوارهای زندان ها هم برای حکومت ها خطر به حساب می آیند. از این رو، فشارها بر آن ها در زندان ها هم ادامه دارد.»

منبع: سایت اسلام آذری. آذ

 انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا