آذربایجاناخبار

رونمايي از کتاب فرزانگان قفقاز در جمهوري آذربايجان

کتاب فرزانگان قفقاز تالیف حجت الاسلام مولایی محقق ایرانی با حضور رییس اداره مسلمانان قفقاز و دهها نفر از نمایندگان مجلس، عالمان دینی، اساتید دانشگاهها ، ادیبان و شعرا در باکو رونمایی شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، در این آیین که به دعوت شیخ الاسلام ˈالله شکور پاشازادهˈ رییس اداره مسلمانان قفقاز و با حضور نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان، سفیر کشورمان و شخصیت های دینی، فرهنگی، سیاسی و ادبی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برگزار شد، از همت و کوشش محقق دینی، حجت الاسلام و المسلمین ˈعادل مولاییˈ بخاطر پدید آوردن چنین اثر برجسته ای که با عنوان ˈقفقازدا علم دنیاسنین اولدوزلاریˈ به زبان آذری ترجمه و در قالب یک مجلد فاخر چاپ شده است، تقدیر شد.
نویسنده این اثر فاخر دینی در حاشیه این آیین در باره انگیزه پرداختن به این موضوع به خبرنگار ایرنا گفت: من در سال 1378 برای انجام امور تحقیقاتی عازم باکو بودم؛ مرحوم حضرت آیت ا… بهجت (ره) وقتی از مقصد من مطلع شدند فرمودند ˈبه آنجا می روی؛ از عالمان آن منطقه هم بنویسˈ.
وی افزود: نفس قدسی این عالم ربانی به مصداق این شعر مولوی که می فرماید:ˈکان دعای شیخ نی چون هر دعاست/ فانی است و گفت او گفت، خداستˈ سبب شد تا این کار وسیع و گسترده به شکرانه خدا به سرانجام برسد.
وی افزود: من از سال 1378 در رابطه با قفقاز در سه بخش عالمان دینی، امامزادگان و سادات و عرفان و عارفان قفقاز تحقیقات خود را ادامه داده ام.
مولایی با اشاره به اهمیت و اولویت بخش عالمان دینی قفقاز اظهار داشت: این بخش به لحاظ حاکمیت تزارها و کمونیست ها بر این منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا در این سالها تعداد کثیری از عالمان و فقهای دینی از سوی این حکومت ها قلع و قمع شده اند و یا بناچار ترک وطن کرده اند.
وی، دوره مطالعات خود در این تحقیق و پژوهش را از نیمه دوم قرن دوم هجری قمری یعنی از 13 قرن به این طرف عنوان کرد و گفت: البته سده اخیر به دلیل تقارن حاکمیت تزارها و کمونیسم در این بررسی جایگاه ویژه ای دارد.
این محقق افزود: ما توانستیم به یاری خدا آثار و شرح زندگانی یکصد تن از عالمان و فقهای دینی منطقه قفقاز را با استفاده از روش های پژوهشی معمول به صورت کتابخانه ای و میدانی در این اثر جمع آوری بکنیم.
وی گفت: بسیار جالب توجه است که همانگونه که شهرهای مختلف ایران اسلامی چون شیراز، اصفهان، اردبیل، زنجان، تبریز، یزد، مشهد و … مملو از فقها و عالمان دینی هستند، همین شهر باکو در آن ایام بیش از 30 مجتهد مسلم تربیت یافته نجف و حوزه های علمیه مهم را در خود جای داده بود.
نسخه فارسی این اثر با عنوان ˈگلهای پریشان بر بادˈ در ایران منتشر شده و در اختیار محققان و علاقه مندان قرار دارد. اکنون با رونمایی نسخه آذری این اثر در یک مجلد نفیس، مردم مسلمان جمهوری آذربایجان با علمای و فقهای پیشین خود پیوند می خورند.
مولایی، انگیزه چاپ نسخه آذری این کتاب مرجع را احیای هویت دینی مردم مسلمان قفقاز و معرفی آنها به جوانان و مردم جمهوری آذربایجان عنوان کرد و افزود: بالاخره صاحبان اصلی این گنجینه ها مردمان این سرزمین هستند و در دامان این منطقه است که این فرزانگان در آن نشو و نمو کرده اند؛ بنابر این احیای نام نیک و یاد آنها را ما وظیفه خود می دانیم.
تصاویر این کتاب برجسته با هنرمندی استاد ˈحسن مردانهˈ از نقاشان برجسته و متخصصان ˈپرترهˈ کشورمان از میان کتب قدیمی و مندرس و همچنین عکس های قدیمی به شیوه ای هنرمندانه احیا و در این اثر ثبت شده اند.
نویسنده، این کتاب فاخر را آمیزه ای از هنر و معرفت می داند و آنرا هدیه ای از جانب خود و همه کسانی که در پدید آمدن آن سهم داشته اند به ملت مسلمان جمهوری آذربایجان و مردم قفقاز توصیف کرد.
«فتاح حیدراف» نماینده مجلس و رییس شورای ریش سفیدان جمهوری آذربایجان نیز گفت: نویسنده با چهارده سال پژوهش ،اثر بی نظیری در موضوع علمای قفقاز گردآوری کرده است .
حجت الاسلام و المسلمین اجاق نژاد نماینده محترم ولی فقیه در جمهوری آذربایجان نیز گفت: مراجع و فقهای تاریخ قفقاز سرمایه معنوی ابدی و مشترک همه مسلمانان و ستارگانی برای سراسر جهان اسلام هستند .
براساس این گزارش در کتاب فرزانگان قفقاز شرح حال و آثار یکصد تن از مراجع تقلید ، فقها، آیات عظام و عالمان دینی منطقه قفقاز از سده اول اسلام تاکنون آورده شده است .
این کتاب در دوهزارجلد با چاپ نفیس منتشرشده است، نسخه فارسی این کتاب نیز چندی پیش در تهران منتشر شده است.

 

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا