آذربایجاناخباراردبیل

توسعه مرادوات اقتصادی اردبیل و گنجه جمهوری آذربایجان

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اردبیل از توسعه مراودات اقتصادی اردبیل و گنجه جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، میرایوب تقوا طلب روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی استان به برپایی نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران در شهر گنجه اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه می تواند امکان توسعه و بسط اقتصادی هرچه بیشتر دو کشور را فراهم و موجب رونق تولید و بازرگانی دو شهر اردبیل و گنجه شود.

وی گفت: شهر گنجه آذربایجان به لحاظ قرابت فرهنگی با اردبیل و برخورداری از زیرساخت های مناسب می تواند پایگاهی برای فعالان اقتصادی استان برای دست یافتن به بازارهای حوزه قفقاز و روسیه باشد.

وی اظهار کرد: بر اساس کارشناسی های اولیه برپایی این نمایشگاه در این شهر موجب ارتقا کیفی بازاریابی و رونق کسب و کار بازرگانان ، تجار و فعالان اقتصادی استان شود.

تقواطلب با اشاره به این که نمایشگاه گنجه پس از چهار سال برای اولین بار توسط شرکت نمایشگاه های بین المللی اردبیل برگزار می شود از فعالان اقتصادی استان به ویژه بخش خصوصی و صاحبان صنایع خواست برای توسعه بازار و اقتصاد کشور و استان در این نمایشگاه مشارکت فعال داشته باشند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اردبیل نیز گفت: عرضه تولیدات و محصولات داخلی در بازارهای جهانی لازمه خروج از بن بست اقتصادی است.

اقبال عباسی افزود: رونق تولید و توسعه صنایع با ارتقای کیفیت کالاها و عرضه محصولات در بازارهای جهانی تکمیل شده و به نتیجه می رسد و برپایی نمایشگاه و حضور در آن ابزاری مهم در تحقق این چرخه است.

وی اظهار کرد: امروز چاره ای جز پیوستن به بازارهای جهانی و تحرک و تکاپو در این عرصه نداریم و برای حضور فعالانه در فضای اقتصاد بین الملل باید از تند خویی و ماجراجویی در سیاست خارجی پرهیز کرده و با زبان نرم و دوستانه با جهانیان ارتباط و تعامل برقرار کنیم.

وی اظهار کرد: نگاه بدبینانه به صاحبان سرمایه و تولیدکنندگان با اقداماتی فرهنگی باید اصلاح شود چرا که این امر موجب ایجاد بستر مناسب برای حضور فعالانه و مشارکت حداکثری سرمایه گذاران در عرصه اقتصاد و رونق اقتصاد و اشتغال زایی می شود.

عباسی با تاکید بر لزوم حضور و مشارکت فعالان اقتصادی استان در نمایشگاه گنجه بیان کرد: تولید کنندگان استان می توانند از این ظرفیت استفاده کرده و خود را به بازارهای بین الملی به ویژه در حوزه قفقاز و آسیای میانه و روسیه نزدیک کنند.

رییس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی استان اردبیل هم گفت: اردبیل باید از بن بست بازرگانی و تجاری خارج شود و برای تحقق این امر مهم نیازمند تحرک نیروهای اقتصادی استان هستیم.

حسین پیرموذن افزود: برگزاری این نمایشگاه می تواند تحرکی در بنگاه های اقتصادی استان و صاحبان صنایع اردبیل ایجاد کند لذا اتاق بازرگانی استان نیز از فعالان اقتصادی استان برای حضور موفق در این عرصه حمایت می کند.

او به مشکلات بنگاه های اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: بیشتر بنگاه های اقتصادی با مشکلاتی در تامین نقدینگی و سرمایه در گردش روبرو هستند و تلاش می کنیم با همراهی بانک ها این موانع را برطرف کرده و امکان حمایت واقعی از سرمایه گذاران را فراهم کنیم.

وی در زمینه مشکل تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و سیب زمینی کاران استان نیز افزود: مشکل صادرات سیب زمینی استان به جمهوری آذربایجان در جلسه ای مشترک با مسوولان وزارت خارجه مطرح شد و امیدواریم با توجه به قول مساعد و پیگیری های مسوولان به زودی این مشکلات برطرف شود.

پیرموذن اظهار کرد: خلاء تصمیم گیری و برنامه ریزی و نیز عدم توازن بین مصرف و تقاضا در تولید برخی محصولات کشاورزی موجب بروز چنین مشکلاتی است که امیدواریم با تغییر استراتژیکی که در کشت محصولات کشاورزی در استان بوجود آمده این مشکلات برطرف شود.

همچنین معاون توسعه تجارت خارجی صنعت ، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: این سازمان در نظر دارد با ارائه مشوق هایی زمینه حضور فعالان اقتصادی استان را در نمایشگاه گنجه فراهم کند.

صدیف بیگ زاده افزود: ارائه تخفیف تا 40 درصد برای واحدهای تولیدی و پرداخت مشوق با عنوان یارانه حضور برای واحدهای صنعتی شرکت شهرک های صنعتی و نیز ارائه تخفیف تا 70 درصد به صادرکنندگان نمونه برتر از جمله اقداماتی است که سازمان برای علاقمندان به شرکت در این نمایشگاه درنظر گرفته است.

فرماندار اردبیل نیز در این نشست گفت: تقویت بخش خصوصی سیاست اصلی دولت تدبیر و امید برای توسعه اقتصاد ورونق تولید و بازرگانی است.

جواد زنجانی افزود: فراهم کردن تسهیلات و هموار کردن مسیر صادرات و بازرگانی نیز در این راستا از وظایف دولت است که البته مسوولان و مدیران دلسوز استان اردبیل در این مسیر گام های موثری برداشته اند.

وی با اشاره به همکاری مدیران ذیربط استان با نمایشگاه توسط شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اظهار کرد: این اقدام گامی موثر و مثبت در حوزه اقتصاد و بازرگانی اردبیل است که می تواند فرصتی مناسب برای مطرح شدن صنایع و تولیدات استان در آن سوی مرزها مورد بهره برداری صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی استان قرار بگیرد.

اولین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در شهر گنجه 13 تا

17 اسفند توسط شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اردبیل برگزار می شود.

در این نمایشگاه واحدهای تولید از سراسر کشور حضور خواهند داشت اما با توجه به توانمندی های استان بیش از 50 درصد غرفه های آن به بنگاه های اقتصادی و بازرگانان استان اردبیل اختصاص می یابد.

انتهای پیام /د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا