آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

توضیحات رحیمی جهان آبادی پیرامون اقدامات ضد ایرانی جمهوری آذربایجان

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: رژیم صهیونیستی یک سنگ در حال سقوط است، امیدواریم جمهوری آذربایجان این سنگ را به پای خود نبندد!

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، طی هفته‌های گذشته جمهوری آذربایجان رفتار‌های غیر دوستانه نسبت به ایران از خود نشان داده‌ که اخراج برخی دیپلمات‌های ایرانی از باکو نمونه‌ای از آن‌هاست. برخی سیاستمداران آذربایجان گویی نمی‌خواهند روابطی مبتنی بر حسن همسایگی نسبت به ایران داشته باشند و این در رفتار و گفتارشان نمود عینی دارد.

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: رژیم صهیونیستی به دنبال جای پا در کشور‌های همسایه پیرامون ما است در کشور‌های عربی به نوعی ایران‌هراسی را دامن می‌زند و در آذربایجان هم این سیاست و رذالت‌هایی که داشته متأسفانه روی برخی از مسئولان دولت آذربایجان اثر گذاشته است و آنان دیدی منفی نسبت به فعالیت‌های ایران دارند، در صورتی‌که ایران تنها کشوری است که بیشترین اشتراکات تاریخی، زبانی، فرهنگی و قومی را با مردم آذربایجان دارد.

نماینده مردم باخرز، تایباد و تربت جام افزود: نگاه ما به جمهوری آذربایجان همیشه این بوده که بخشی از تاریخ ما و بخشی از گذشته ایران بوده است و ما هیچ گاه با دیدی منفی نسبت به مردم و کشور آذربایجان نگاه نکرده‌ ایم. اما متأسفانه این سیاست‌ها نادرست رژیم صهیونیستی ذهنیت‌هایی را ایجاد کرده است.

رحیمی ادامه داد: در حال حاضر هم وزیر امور خارجه کشورمان گفتگو‌هایی را داشته است و هم مسئولین ما در حال تلاش هستند که انشاء الله این سوء‌ تعبیر‌ها برداشته و رفع شود تا بتوانیم در یک شرایط بهتر و به دور از تنش این گفتگو‌ها را ادامه دهیم و رفع سوء تفاهمات کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا در مقامات باکو قصدی برای گفتگو‌های مسالمت‌ آمیز وجود دارد، گفت: متأسفانه تأثیر فعالیت‌های رژیم صهیونیستی روی ذهن تصمیم‌گیران آذربایجان زیاد بوده است و آن‌ها را به این اشتباه انداخته که ایران کشور دوست آنها نیست و یا ایران در صدد آسیب زدن به امنیت آن‌هاست. در صورتی‌که ما در طول تاریخ چهل و اندی سال که از انقلاب اسلامی می‌گذرد در رابطه با بسیاری از کشور‌های همسایه، تا زمانی که کاری به کشورمان نداشته‌ اند و امنیت ما را به خطر نینداخته‌اند ما هم کاری به آن‌ها نداشته‌ ایم. به نظر من آذربایجان نیاز به کمی تعقل و بررسی‌های بیشتر دارد. حادثه تروریستی سفارت آذربایجان علیرغم تمام هم‌کاری‌هایی که ما در حال انجام آن هستیم، یک ذهنیتی برای آنان ایجاد کرد. حالا امیدواریم انشاالله ذهنیت‌های ایجاد شده در پی حادثه سفارت از طریق گفتگو و از طریق ارائه مستندات پاک شود و سران آذربایجان هم گوش به رژیم صهیونیستی و تأثیرات آن‌ها ندهند. رژیم صهیونیستی یک وزنه در حال سقوط است، یک سنگ در حال سقوط است و هر کسی این سنگ را به پای خود ببندد او هم سقوط می‌کند و امیدوارم آذربایجان این اشتباه را نکند.

رحیمی درباره احتمال افزایش تنش میان ایران و آذربایجان هم گفت: به هر حال در مواردی از این دست باید تلاش کرد تنش‌ها و دشمنی‌ها کاهش پیدا کند. ما کشور و مردم آذربایجان را دوست خودمان می‌دانیم و هیچ‌گاه نگاه دشمن به آذربایجان نداشته و نداریم، اما لازمه‌اش این است که آن‌ها هم این سوء تفاهم‌ها را کنار گذارند و وارد گفتگو‌های دوستانه‌تری شوند تا بتوانیم مشکلات را رفع کنیم و انشا‌الله که این اتفاق ـ افزایش تنش ـ نیافتد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا