اخبارارمنستانروسیه

آغاز هفته ناتو در ارمنستان همزمان با موافقت پوتین با تشکیل نیروی نظامی مشترک روسیه و ارمنستان

ویلیام لیاهو مدیر دفتر ارتباطات ناتو در قفقاز جنوبی روز گذشته در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران به مناسبت آغاز هفته ناتو در ارمنستان به وضعیت کنونی و چشم انداز آینده روابط ارمنستان و ناتو اشاره کرد. وی با اشاره به روابط مستحکم ارمنستان با ناتو بر تلاش برای تقویت هر چه بیشتر این روابط تاکید کرد و افزود این روابط منطبق بر منافع ارمنستان بوده و نقش مهمی در زمینه امنیت این کشور ایفا می کنند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از رسانه های ارمنی، مه هِر ایسرائیلیان معاون اداره سیاست دفاعی وزارت دفاع ارمنستان نیز در این نشست تاکید کرد:”ناتو شریکی مطمئن برای ارمنستان محسوب می شد.”

وی افزود:”همکاری ما با ناتو زمینه های مختلفی را در بر می گیرد که از آن میان می توان به حضور 121 سرباز ارمنی در عملیات صلح بانی ناتو در افغانستان و 35 سرباز ارمنی در عملیات صلح بانی در کوزوو اشاره کرد. همچنین ما در رزمایش ها و دوره های آموزشی ناتو مشارکت فعال داشته و به طور مستمر در حال سنجش سطح آمادگی نیروهای خود و آمادگی همکاری برای ناتو می باشیم.”

دهمین هفته ناتو در ارمنستان در شرایطی آغاز شده است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه موافقت خود را با پیشنهاد تشکیل نیروی نظامی مشترک با ارمنستان اعلام و امضا توافقنامه مربوط به آن را توصیه کرده است.

پایگاه اطلاع رسانی حقوقی دولت روسیه روز شنبه گذشته با انتشار سندی اعلام کرد:”رئیس جمهوری فدراتیو روسیه با پیشنهاد دولت برای امضای توافقنامه تشکیل نیروی نظامی مشترک با ارمنستان موافقت کرده و به وزارت دفاع روسیه مسئولیت داده است تا با مشارکت وزارت امور خارجه مذاکرات با ارمنستان را آغاز کرده و در صورت بدست آمدن توافق سند مربوطه را امضا کند.”

به گزارش خبرگزاری “ایتارتاس” براساس این توافقنامه با هدف تامین امنیت جمعی طرفین در منطقه قفقاز جنوبی نیروی نظامی متشکل از نیروهای نظامی دو کشور ایجاد خواهد شد که وظیفه آن واکنش به هرگونه تهاجم نظامی علیه ارمنستان و روسیه و همچنین تهدیدات و چالش های امنیتی دیگر خواهد بود.

وزارتخانه های دفاع دو کشور شرایط بکارگیری این نیروی نظامی مشترک و همچنین ساختار آن را تدوین و به تصویب فرماندهان کل نیروهای مسلح دوکشور خواهند رساند.

مطابق این توافقنامه فرمانده مشترک این نیروی نظامی از سوی فرمانده کل نیروهای مسلح ارمنستان و با توافق فرمانده کل نیروهای مسلح روسیه منصوب خواهد شد.

این نیروی نظامی در شرایط صلح تابع ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان بوده و در شرایط جنگی بسته به وضعیت موجود ممکن است از دستورات فرمانده نیروهای روسیه مستقر در جنوب تبعیت کند.

در این توافقنامه همچنین تاکید شده است که هر کدام از طرفین نیازهای مالی و فنی نیروهای نظامی متعلق به خود را تامین می کند.

در سند ایجاد نیروی نظامی مشترک ارمنستان و روسیه تاکید شده است که این توافقنامه بر علیه منافع هیچ کشور ثالثی نمی باشد.

این توافقنامه برای مدت پنج سال امضا خواهد شد و در پایان این مدت اگر هیچ کدام از طرفین انصراف خود را از آن اعلام نکنند توافقامه به صورت خودکار برای پنج سال دیگر نیز تمدید خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا