آذربایجاناخبارایران

برگزاري جشنواره امام رضا (ع) در سه شهر جمهوری آذربایجان

جشنواره امام رضا (ع) با حضور خادمان اعزامی از آستان قدس رضوی (کاروان زیر سایه خورشید) در سه شهر جمهوری آذربایجان برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، همزمان با دهه کرامت، جشنواره امام رضا (ع) با حضور خادمان اعزامی از آستان قدس رضوی (کاروان زیر سایه خورشید) در سه شهر جمهوری آذربایجان برگزار و پرچم مبارک گنبد ثامن‌الائمه حضرت امام رضا (ع) در معرض دید و زیارت عاشقان و محبان آن حضرت، قرار گرفت.

طبق هماهنگی‌های به عمل آمده از سوی رایزنی فرهنگی ايران در باکو با اداره مسلمانان قفقاز، خادمان و سفیران رضوی در شهرهای لنکران، سومقاییت و باکو ضمن حضور در مساجد جامع این شهرها با اجرای مراسم سخنرانی و مولودی خوانی نسبت به بزرگداشت این ایام همت گماشتند.

تأكيد بر شناخت هرچه بیشتر اهل بیت (ع) در شهر لنکران

کاروان زیر سایه خورشید در نخستين برنامه سفر خود، به همراه رایزن فرهنگی کشورمان عازم شهر لنکران شدند و مورد استقبال مردم و مسئولان اجرائی و روحانیون شهر قرار گرفتند.

جشن میلاد با سعادت امام رضا (ع) در مسجد بزرگ بازار شهر تاریخی لنکران برگزار كه جمع کثیری از دوستداران و محبان اهل بیت (ع) در آن شرکت كردند.

در این مراسم، نباتی، قاری ممتاز کشورمان و از خادمان آستان قدس رضوی با صوتی زیبا و روح بخش آیاتی چند از كلام‌الله مجيد را تلاوت كرد.

پس از آن، سعدی، نماینده اداره مسلمانان قفقاز در شهر لنکران ضمن خوش آمدگویی به هیات ایرانی در خصوص احادیث مربوط به امام رضا (ع) نکاتی را بيان و به ضرورت شناخت هرچه بیشتر اهل بیت (ع) تأکید كرد.

سید ابراهیم ابراهیمی، رایزن فرهنگی کشورمان در باکو با اشاره به حدیث سلسله الذهب در خصوص اعتقاد به ولایت اهل بیت (ع) به ویژه امام رضا (ع) سخنانی را بيان و از اسلام به عنوان دین برادری و صلح و دوستی ياد كرد.

وی در سخنان خود، به مسائل و معضلات دنیای اسلام به ويژه گروه‌هاي افراطي‌گري چون داعش اشاره كرد.

حاجی فواد، معاون رئیس اداره مسلمانان قفقاز از تلاش و اهتمام رایزني فرهنگی ايران در باکو برای برگزاری این مراسم تقدیر و تشکر و به وضعیت دینداری در جمهوری آذربایجان و ایمان و اعتقاد راسخ مردم به ولایت ائمه (ع) و تاریخ آذربایجان و مفاخر علمی و دینی آن از مرحوم عادل مولائی و سایر محققین ایرانی که در شناساندن علما و مجتهدین آذربایجان تلاش کرده‌اند قدردانی کرد.

وی در خصوص اماکن متبرکه و مرقد امامزادگان آذربایجان منجمله امامزاده ابراهیم فرزند امام محمد باقر در گنجه و بی بی حکیمه در شهر باکو و بی بی رحیمه در ناردران به ايراد سخنراني پرداخت.

همچنین در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین نیلی‌پور، روحانی همراه کاروان زیر سایه خورشید طي سخنانی گفت: ما امروز حامل پرچم امامی هستیم که خیلی‌ها آرزوی زیارت آن حضرت را دارند و امروز این سعات نصیب ما شد که به همراه خادمان امام رضا (ع) از راه دور زائر آن حضرت باشیم.

سپس، عادل، از روحانیون منطقه عهدنامه امام رضا (ع) را به زبان آذری برای حاضرین قرائت كرد و در پايان، پرچم مقدس حرم امام رضا (ع) در معرض دید ارادتمندان آن امام همام قرار گرفت.

بنابر اعلام اين خبر، شهر لنکران در 300 کیلومتری شهر باکو بوده و از مراکز مهم دینی و از شهرهای نزدیک مرز کشورمان است.

میلاد امام رضا (ع) در شهر سومقاییت

اين کاروان در ادامه برنامه سفر خود، با حضور در مسجد جامع شهر سومقاییت مورد استقبال مسئولین اجرايی و روحانیون و مردم این شهر قرار گرفتند.

علی رضا، نماینده اداره مسلمان قفقاز ضمن اشاره به بزرگداشت میلاد حضرت رضا (ع) در سومقاییت، از حضور رایزن فرهنگی ايران در این مراسم تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه، رئوف سرداراف، نماینده اداره مسلمانان قفقاز و امام جماعت و متولی مسجد جامع سومقاییت ضمن خوش آمدگویی به هیأت اعزامی از آستان قدس رضوی و میهمانان شرکت کننده در این مراسم گفت: خدای خود را شاکرم که امروز شاهد حضور خادمان بارگاه امام رضا(ع) در جمهوری آذربایجان هستیم.

امام جمعه شهر سومقائیت با اشاره به برقراری پرواز مستقیم باکو به مشهد مقدس و بالعکس گفت: برقراری پرواز مستقیم باکو مشهد نوید بخش و خبر خوبی برای عاشقان امام رضا (ع) است.

پس از آن، رایزن فرهنگی کشورمان در باکو طي سخناني، گفت: شیعه بودن وظیفه سنگینی را بر دوش ما نهاده و انتظار ائمه اطهار (ع) از ما این است که با وظایف خود آشنا شویم و به آنها عمل کنیم.

در بخشي ديگر از این مراسم، جمشیدی و یکی از مداحان مشهور شهر سومقاییت در مدح امام رضا (ع) به مديحه‌سرايي پرداختند و در ادامه، پرچم مقدس بارگاه امام هشتم رونمايی شد.

بزرگداشت میلاد امام رضا (ع) در خانه فرهنگ شهریار

همزمان با شب میلاد با سعادت امام هشتم، مراسمي با حضور کاروان زیر سایه خورشید و دوستدارن اهل بیت (ع) از اقصی نقاط شهر باکو در خانه فرهنگ شهریار برگزار شد.

در این مراسم، نباتی، قاری ممتاز اعزامی از آستان قدس رضوی به تلاوت آياتي چند از كلام‌الله مجيد پرداخت و پس از آن، نماهنگی با عنوان شهر بهشت به نمایش در آمد.

سید ابراهیم ابراهیمی، رایزن فرهنگی کشورمان در باکو ضمن قرائت صلوات خاصه حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع)، به برخی از خصوصیات اجتماعی آن حضرت اشاره كرد.

وي با تأکید بر اهمیت زنده نگاهداشتن شعایر مذهبی و دینی و ضرورت آن به برخی صفات شیعه حقیقی بودن از منظر معصومین (ع) پرداختند.

ابراهيمي در ادامه به حضور کاروان زیر سایه خورشید اشاره و حضور خادمان آستان قدس رضوی و حرم مطهر امام رضا (ع) را فرصتی مغتنم برای مردم کشور آذربایجان دانست.

حجت‌الاسلام نیلی پور از ديگر سخنرانان اين مراسم بود كه به لزوم شناخت امام زمان (عج) از سوی شیعیان واقعی تأكيد و به تبیین عهدنامه و زیارت‌نامه آن حضرت پرداخت.

خالد حسین اف، یکی از شاعران به نام جمهوری آذربایجان در وصف حضرت امام رضا (ع) سروده‌های زیبایی را خواند. سپس، گروه نغمه سرایان اخلاص و مؤمنون با رهبری حاج یاشار جاهد و مهدی دربندی به اجراي سرود و هم‌خواني پرداختند.

برگزاري جشنواره امام رضا(ع) در شهر لنكران

برگزار جشنواره امام رضا (ع) در شهر سومقاييت


برگزاري جشنواره امام رضا (ع) در شهر باكو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا