آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانتحليل هاترکیهروسیهعمومیقره باغقره باغ

توافق صلح قره باغ و نقش ترکیه در آن / تحلیل

پایگاه خبری حقایق قفقاز / هر گروهی تفسیر خاص خودشان را در مورد توافق قره باغ دارند و همانطور که منافعشان ایجاب می کند تفسیر می کنند اما با دقت در معاهده آتش بس کاملا مشخص است که ترکیه اصلا کوچکترین نقشی در امضای این معاهده ایفا ننمود و این روسیه بود که قدرت خود را نشان داد و ثابت نمود که در قفقاز حرف اول و آخر را می زند و طرفین را مجبور به امضای معاهده ای نمود که منافع مستقیم خودش در منطقه را تامین می کرد این موضوع باعث عصبانیت فرانسه بعنوان عضو مینسک شد که حتی در حد یک مشورت سوری هم از آنان نظر خواسته نشد و بحث شناسایی جمهوری خوانده قره باغ (آرتساخ) از آنجا سرچشمه گرفت و با چراغ سبز دولت مجلس سنا به این لایحه رای مثبت داد.
روسیه که در دوره ائلچی بگ در سال ۱۹۹۳ از جمهوری آذربایجان خارج شده بود مجددا و بعد ۲۷ سال توانست منطقه را در دست بگیرد هم آذربایجان و هم ارمنستان را وابسته به خود کرد و قدرت خود را به جهان نشان داد و هم اینک از دادن لاچین به جمهوری آذربایجان به بهانه عبور کرویدور لاچین از داخل شهر خودداری می کند. بعد از آتش بس ۵۰ سرباز آذری شهید شده اند و جمهوری آذربایجان توانایی نشان دادن عکس العمل ندارد. البته ارمنستان هم به نوبه خود نفع برد طبق معاهده مادرید ارمنستان حاضر بود ۷ شهر اطراف قره باغ را در قبال شناسایی استقلال قره باغ (آرتساخ) به جمهوری آذربایجان تحویل دهد و قوای روسی وارد قره باغ شوند در واقع بعد ۴۴ روز جنگ معاهده پاریس به نوعی برقرار شد و قره باغ هم اینک در کنترل دولت خودخوانده ارمنی است و هارتونیان آنجا را اداره می کند و روسیه از آنان مراقبت و محافظت می کند. طبق برخی اخبار، ارمنستان در هفته های آتی استقلال جمهوری خودخوانده قره باغ را به رسمیت خواهد شناخت چون طبق اصول مادرید در قبال دادن هفت شهر اطراف قره باغ مستقل می شود و این مهم با چراغ سبز روسیه صورت می گیرد طبق برخی اخبار ۲۵ دولت کوچک وابسته به روسیه استقلال جمهوری خوادخوانده قره باغ را به رسمیت خواهند شناخت و این خیلی خطرناک است.
هم اینک جدایی طلبان ارمنی در قره باغ تحت لوای روس ها هستند و خیالشان آسوده است و روسیه اجازه ورود ترکیه به قره باغ را نمی دهد. آن ها اعلام کرده اند ترکیه حتی ۱۰۰ هزار نیرو می تواند به داخل خاک جمهوری آذربایجان وارد کند ولی به قره باغ نه. و معنی این، شکست ترکیه است و اردوغان با هدف پوشاندن این شکست در رژه پیروزی در باکو شرکت خواهد کرد. جمهوری آذربایجان تانک های به غنیمت گرفته شده ارمنی را در رژه به نمایش خواهد گذاشت. در حالی که جمهوری آذربایجان هم تلفات سنگین تجهیزاتی داشت و ۵ جت جنگنده این کشور منهدم شد و در یک روز ۱۰۰ تانک. در واقع ارمنستان هم امتیاز بزرگی گرفت و قره باغ را که منطقه اصلی مورد مناقشه است در کنترل خود نگه داشت و جمهوری آذربایجان این منطقه را به روس ها بخشید. با امضای معاهده آتش بس مناقشه قره باغ حل نشد بلکه به وضعیت سال ۱۹۸۸ بازگشت.

نویسنده : یاور ندرتی، کارشناس مسائل منطقه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا