آذربایجاناخبار

کارمند سابق وزارت امنیت ملی آذربایجان؛ دینداران ما متمایل به افراط گرایی هستند!

تحلیلگر آذری مدعی است مردم جمهوری آذربایجان روی مناقشه قره باغ کوهستانی متمرکز شده اند وبا ایجاد ثبات در قره باغ، مستیل دیگری از جمله مسایل اقتصادی و دینی مطرح خواهد شد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از رسانه های آذری،  “الهام اسماعیل” کارمند سابق وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان در مصاحبه ای که با سایت خبری “قفقازاینفو” داشته در مورد وضعیت کنونی در قره باغ و همچنین وضعیت دینداران در این کشور مطالب قابل توجهی را مطرح کرده است.
وی در تشریح وضعیت میدانی قره باغ گفته است: “در حال حاضر استفاده از توپخانه سنگین در منطقه قره باغ به امری عادی تبدیل شده است. هیچ یکی از طرفین گذشت نمی کنند و این روند نمی تواند تا آخر همچنان ادامه داشته باشد زیرا، ادامه این مناقشه به ضرر سایر کشورهای منطقه است.
الهام اسماعیل گفته است مناقشه قره باغ با منافع روسیه در منطقه در تضاد است چون غرب تلاش می کند تا با مشغول کردن روسیه در منطقه توان این کشور را برای شرکت در معادلات جهانی کاهش دهد و از سوی دیگر نیزغرب علاقمند است تا از میزان تاثیر روسیه بر قیمت انرژی بکاهد و جبهه قره باغ نیز فرصتی برای همین موضوع است.
اسماعیل در تحلیل کلی اوضاع قره باغ و پیش بینی آینده منطقه نیز گفته است که وضعیت امروز به نفع ما نیست. مناقشه قره باغ کوهستانی باید در چارچوب حقوق بین المللی حل شود و امیدواریم پس از اینکه بحران سوریه و مساله “داعش” حل شود، قره باغ کوهستانی به مشکل شماره یک جهان تبدیل گردد وهمه کشورها تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را به رسمیت خواند بشناسند.
“اما کارمند سابق وزارت امنیت اذربایجان اظهارنظرهای جالبی هم در مورد وضعیت دینداران این کشور داشته است و در پاسخ به پرسش خبرنگار در مورد اینکه پس از حوادث نارداران، وضعیت دینی در جمهوری آذربایجان چگونه است؟ گفته است: ” یک رهبری دینی که مورد پذیرش عموم مردم واقع شود در جمهوری آذربایجان وجود ندارد. دینداران ما متمایل به افراط گرایی هستند! اغلب دینداران ما تحت تاثیر کشورهای ثالث هستند. شیعیان تحت تاثیر ایران و سلفی ها و وهابیون تحت تاثیر عربستان سعودی هستند. دولت آذربایجان چند نفر را در نارداران بازداشت کرده است ولی این، راه حل این مساله نیست.”
وی گفته است وضعیت امروز نارداران همان آرامش قبل از طوفان است و هر آن امکان دارد تا مردم مخالف با حاکمیت به ابراز مخالفت خود بپردازند.
بعد از درگیری ها و بازداشت های برخی از مردم و علمای نارداران ظاهرا آرامشی در این شهرک حاکم شده است اما تحلیلگر آذری مدعی است که “مردم جمهوری آذربایجان امروز روی مناقشه قره باغ کوهستانی متمرکز شده اند. فردا با ایجاد ثبات در قره باغ، کمبود های دیگر، از جمله مسایل اقتصادی و دینی مطرح خواهد شد.”
جالب این که “فاضل مصطفی” نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان روز گذشته درمورد مبارزه با قاچاق انسان گفته بود: بیش از 2 هزار کودک آذربایجانیتحت تاثیر جریان دینی ایران قرار داشته و در این کشور به عنوان دیندار تربیت می شوند که احتمال دارد بعدها به خیل افر اط گرایان بپیوندند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا