آذربایجاناخباراردبیلقره باغویژه

برگزاری نشست تخصصی با موضوع «تحولات قره باغ –پیامدها و بحران امنیتی »در دانشگاه محقق اردبیلی

نشستی علمی و تخصصی با موضوع تحولات قره باغ –پیامدها و بحران امنیتی به همت دفتر توسعه فرهنگی جمهوری آذربایجان،مرکز فرهنگی قفقاز و دانشگاه محقق اردبیلی در محل آمفی تئاتر دانشکده علوم پایه با حضور اساتید و علاقمندان این عرصه برگزار گردید.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، این نشست پس از قرائت کلام ا… مجید توسط قاری با سخنرانی دکتر حسینی با محوریت تاریخ قره باغ در 3 زمینه آغاز گردید. وی ابتداء با اشاره به حوزه جعرافیایی منطقه قره باغ پرداخته و بیان داشتند در مرز شرقی این منطقه دریای خزر و در منطقه غربی آن کشور گرجستان و ارمنستان واقع می باشد که در طول تاریخ منطقه قره باغ به دو رود  کر و رود ارس اطلاق می گردید. دکتر حسینی در ادامه به ادیان موجود در منطقه و مناقشات صورت گرفته در قره باغ اشاره و فرمودند:در طول 200 سال اخیر همیشه دراین منطقه درگیری بین ارمنی و مسلمان وجود داشته است.در ابتدا دراین منطقه اجماع آسمانی پرستش شده و با ظهور مسیحیت به دین مسیح روی آوردن و با گذشت زمان و آمدن حکومت های مختلف در نهایت مسلمانان بر منطقه تسلط پیدا نموده و مردم به اسلام روی آوردند.
استاد دانشگاه محقق اردبیلی همچنین در بخشی از سخنان خود در زمینه حکومت های مستقل و نیمه مستقل در قره باغ بیان داشتند اولین حکومتی که در این منطقه بوجود آمد حکومت آلبانیایی بود که حدوداً تا قرن 4 میلادی بر منطقه حکمرانی نمودند پس از آلبانیایی ها شدادیان مسلمانان گنجه بودند که تا دوران ساسانیان بر منطقه تسلط داشتند که در زمان رونسانس مسیحت با درگیرهای فراوان با مسلمانان منطقه را در دست خود گرفتند تا اینکه در دوران صفویه که یکی از مهمترین دوران این منطقه بود دوباره مسلمانان بر منطقه تسلط پیدا نمودند.
در این نشست دکتر صحرانورد با توجه به جنگ 4 روزه منطقه قره باغ بین دو کشور ارمنستان وآذربایجان بیان داشتند در روز 14 فروردین امسال با توجه به مهندسی اقوامی که توسط استالین در منطقه قفقاز جنوبی کرده بود و زمانیکه روسای دو کشور ارمنستان و آذربایجان در آمریکا حضور داشتندبا تاثیرات عوامل بیرونی منجمله ترکیه این درگیریها آغاز گردید.
در سال 1988 درگیری بین دو کشور به مدت 6 سال صورت گرفته است که در سال 1994 گروه مینیسک و اتحادیه اروپا تشکیل که با توجه به 22 سال تشکیل این گروه هنوز هیچ کار مثبتی درجهت حل این مناقشه از سوی این گروه شکل نگرفته است.
در طی این درگیریها حدود 20 درصد خاک جمهوری آذربایجان به اشغال درآمد و حدود یک میلیون نفر مسلمان آذری از خانه و کاشانه خود مجبور به کوچ اجباری شدند.
در طی این سالها و اشغال سرزمین جمهوری آذربایجان اهانت های فراوانی به مقدسات دین مبین اسلام از سوی ارامنه شد و در موارد متعددی مساجد را تغییر کاربری دادند.
اگر به طول تاریخ و جنگ قره باغ نگاه کنیم خواهیم دید که ایران در این مناقشه بیشترین کمک ها را به جمهوری آذربایجان انجام داده است وسندهای هم دراین باره در دست است که کشور آذربایجان از آن زمان بدهی های به ایران دارد که تاکنون نیز آن را پرداخت ننموده است.
وی در ادامه افزود: ترکیه خواهان ایفای نقش موثر در منطقه می باشد و دراصل خود را به عنوان برادر بزرگ کشور آذربایجان می داند و باعث تحریک بیشتر این درگیری شده است.
یکی از کشور های که خواهان ادامه دار بودن این درگیرهای است رژیم صهیونیستی است که متاسفانه جمهوری آذربایجان خواهان ارتباط با این رژیم است.
در نتیجه درگیرهای صورت گرفته که از 14 فروردین شروع گردید جمهوری آذربایجان توانست 5/2 از خاک این کشور که در اختیار ارامنه بود در دست بگیرد.
استاد دانشگاه های اردبیل افزودند با توجه به اینکه حاکمیت قره باغ به عنوان کشور مستقل از سوی هیچ کشوری شناخته شده نیست ولی بعضی از کشورها از جمله فرانسه، انگلیس ، آمریکا ویزا برای اتباع جمهوری خود خوانده قره باغ صادر می کند.
مقام معظم رهبری در بیانات خود درباره قره باغ فرمودند قره باغ خاک اسلام است و هرکس دراین منطقه کشته شود شهید شمرده می شود.همچنین بیانات امامان جماعت استان های آذری از همه مهم تر بیانات سید حسن عاملی که در خطبه های نماز جمعه فرمودند:من شخصاً آماده حضور در منطقه قره باغ و کمک کردن به برادران آذری می باشم نیز یک امر بسیار مهم تلقی می شود و نشانگر آن است که ما در این مورد در کنار مردم آذربایجان قرار داریم.این بیانات بازتاب گسترده ای در رسانه های جمهوری آذربایجان داشته و به نظر اینجانب سهم بسزایی در خنثی سازی شانتاژ خبری برخی رسانه های معاند در خصوص نقش جمهوری اسلامی ایران در این مناقشه داشته است.
در انتها نشست با پرسش و پاسخ از سوی حضار به پایان رسیده و آنان خواستار ادامه دار بودن این چنین نشست های گردیدند.

DSC00126 DSC00137 DSC00143 DSC00149 DSC00158 DSC00159

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا