آذربایجاناخبارترکیه

نفوذ گولن در جمهوری آذربایجان و چرخش علی اف به سمت روسها

زلزله ترکیه به باکو هم خواهد رسید
همه میدانند که نهاد ریاست جمهوری آذربایجان در تسخیر ‏گولنی ها بود و آنها از عمق نفوذ بالایی در این نهاد برخوردار بودند، بسیاری از لابی های بین باکو و آنکارا در دست آنها بود و آنها یکی از شاخه های قدرت در سازمان امنیت بودند که پرونده سازی هایی مانند پرونده حاج طالع باقراف با عاملیت آنها رخ داده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ؛ مسعود صدر محمدی طی مقاله ای  نوشت: در باکو روزنامه زمان و سایت آن و دانشگاه قفقاز که متعلق به گولن بود تعطیل شد. احتمالا مدارس ابتدایی و دبیرستانی هم که متعلق به جریان گولن بود و میزبان فرزندان مزرا و وکلا و بزرگان مملکت بود دیگر در سال آینده تحصیلی افتتاح نخواهد شد.
اما همه اینها تنها بخشی از کوه یخی است که بیرون زده است.
همه میدانند که نهاد ریاست جمهوری آذربایجان در تسخیر ‏گولنی ها بود و آنها از عمق نفوذ بالایی در این نهاد برخوردار بودند، بسیاری از لابی های بین باکو و آنکارا در دست آنها بود و آنها یکی از شاخه های قدرت در سازمان امنیت بودند که پرونده سازی هایی مانند پرونده حاج طالع باقراف با عاملیت آنها رخ داده است.چنین نفوذ گسترده ای در درون حکومتی که خودش هم فساد عظیم سیاسی و اقتصادی را در درون خود قبول دارد و چیزی غیر قابل کتمان است، یعنی حجم عظیمی از اطلاعات که هر کدام از آنها می تواند برای خاندان حاکم اذیت کننده باشد.
آیا علی اف اکنون نگران است؟
آیا علی اف خوشحال است از فرصتی که به دستش افتاده است برای قلع و قمع این مگس های مزاجم. الهام علی اف از وجود این عناصر در درون ساختار حکومت چندان راضی نبوده است چرا که کرملین از حضور آنها ناخرسند است بر خلاف همسرش مهربان علی اوا که با این جماعت سر و سری دارد و داشت برای چند سال آینده پله های لازم برای ریاست جمهوری خود و سرنگون کردن همسرش را پیگیر میکرد.
آیا علی اف جرات لازم برای آغاز موج پاکسازی حاکمیت از این عناصر را مانند آنچه اردوغان در پیش گرفت را دارد؟ روس ها در این موضوع به کمک علی اف خواهند آمد؟ طیف اروپایی حاکمیت مقاومتی از خود نشان خواهد داد؟
شاید بتوان به همه این پرسش ها پاسخ مثبت داد.
در شرایطی قرار گرفته ایم که همه این احتمالات پاسخ مثبت دارد، اما اینکه تاثیرگذاری که “بله” بیشتر است وابسته به اسنادی دارد که در دست این جریان است و میزان ضربه ای است که این جریان میتواند به خاندان حاکم وارد کند.
هفته های آینده تحولات پشت پرده باکو به اندازه تحولات آنکارا جذاب خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا