آخرین اخبارآذربایجاناخبارعمومی

تلاش دولت جمهوری آذربایجان برای منصرف کردن خانواده ها از تحصیل فرزندشان در مدارس روسی زبان

با افزایش شمار دانش آموزان متقاضی تحصیل در در مدارس روسی زبان جمهوری آذربایجان ، دولت باکو تلاش جدیدی را برای منصرف کردن خانواده ها از تحصیل فرزندشان در مدارس روسی زبان آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از سایت “بی بی سی آذربایجان”، امین امرالله اف در مصاحبه با خبرنگاران خطاب به مردم جمهوری آذربایجان گفت: « اگر می خواهید فرزندانتان تحصیلات با کیفیت تری داشته باشند، فرزندانتان را در مدارس آذری زبان ثبت نام کنید.»
امین امر الله اف گفت: « در مدارس روسی زبان در کل برای 14 هزار دانش آموز صندلی وجود دارد. اگر برای 14 هزار صندلی، 18 هزار نفر متقاضی وجود داشته باشد، مجبور هستیم با درخواست 4 هزار متقاضی مازاد مخالفت کنیم. برخی از شهروندان ادعا می کنند که به علت اینکه نتوانسته اند فرزندانشان را در مدارس روسی زبان ثبت نام کنند، حقوق قانونی آنها نقض شده است. اما، اینگونه نیست. زیرا، آموزش در جمهوری آذربایجان به زبان آذری است و در زمینه تحصیل به زبان آذری نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد. تحصیل در مدارس آذری زبان، کیفیت بالاتری دارد. حتی اگر مشکلات موجود در مقابل پذیرش در مدارس روسی زبان برطرف هم بشوند، موثر نخواهند بود. زیرا، یا ما شمار دانش آموزان در مدارس روسی زبان را افزایش خواهیم داد و در هر کلاس 44 تا 46 نفر دانش آموز خواهد نشست، اما بعدا شکایت خواهند کرد که چرا در یک کلاس این تعداد دانش آموز وجود دارد؟!! که در جواب باید گفت که خودتان برای حضور فرزندتان در مدارس روسی زبان پافشاری می کنید. یا هم باید مدارس روسی زبان بیشتری ایجاد شوند. اما، صادقانه می گویم که حفظ کیفیت تحصیل در مدارس روسی زبان ، برای وزارت تحصیل خیلی سنگین است، زیرا معلم برای این مدارس وجود ندارد. در پذیرش معلم برای سال جاری، فقط جذب معلم روسی زبان برای 15 تا 18 درصد نیاز موجود امکان پذیر شد. »
وزیر آموزش جمهوری آذربایجان گفت: « ده مدرسه اصلی جمهوری آذربایجان مدارس آذری زبان هستند. کسانی که به المپیادها و برای تحصیل در خارج از کشور اعزام می شوند، دانش آموزان مدارس آذری زبان هستند. »
برغم تلاش های دولت جمهوری آذربایجان برای منصرف کردن خانواده ها از تحصیل فرزندانشان در مدارس روسی زبان، شمار دانش آموزان مدارس روسی زبان در این کشور افزایش یافته و تعداد متقاضیان تحصیل در مدارس روسی زبان از 90 هزار دانش آموز در پنج سال قبل، از 150 هزار نفر در سال جاری فراتر رفته است. این نیز به معنای آن است که دستکم یک دهم از دانش آموزان در جمهوری آذربایجان متقاضی تحصیل به زبان روسی هستند.
والدین این دانش آموزان می گویند انتقال مفاهیم علمی به زبان روسی خیلی راحت تر و موثرتر از انتقال مفاهیم به زبان آذری است و دانش آموزان و دانشجویان ناگزیرند برای ارتقای سطح علمی خود، از زبان روسی استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا