اخبارروسیهقفقاز جنوبی

روسیه از فعالیت فزاینده ‘ناتو’ در قفقاز جنوبی ابزار نگرانی کرد

‘گریگوری کاراسین’ معاون وزیر امور خارجه روسیه در نشست بحث درباره امنیت و ثبات در قفقاز جنوبی در ‘ژنو’ از حضور فزاینده نیروی های ‘ناتو’ در این منطقه و خواست گرجستان برای عضویت در این سازمان نظامی ابراز نگرانی کرد.

 
بنا به گزارش قفقاز به نقل از خبرگزاری روسی ‘اسپوتنیک’، این مقام عالی رتبه روسی در این باره گفت: ‘ما به همراه شرکای خود در ‘آبخازیا’ و ‘اوستیای جنوبی’ نگرانی خود را از فعالیت فزاینده ناتو در قفقاز جنوبی و خواست ‘تفلیس’ برای عضویت در این بلوک نظامی-سیاسی ابراز می کنیم. ما واقعا نگرانیم و این امر را در گفت و گوها و در بحث های دوجانبه در این نشست از جمله دیدار با معاون وزیر خارجه اوکراین تصریح کرده ایم.’
جنگ در اوستیای جنوبی در اوت ۲۰۰۸ پس از روزها نبرد سنگین میان دولت گرجستان و استقلال طلبان اوستیای جنوبی آغاز شد. پس از اعلام آتش بس در تاریخ ۷ اوت نیروهای ارتش گرجستان در عملیات غافلگیرانه ای مرکز جمهوری غیررسمی اوستیای جنوبی را تصرف کردند. روسیه در ۸ اوت نیروهای نظامی خود را به طور گسترده وارد عمل کرد و این درگیری ظرف 3 روز به پایان رسید.
دو منطقه آبخازیا و اوستیای جنوبی استقلال خود را از گرجستان اعلام کردند. روسیه آنها را به عنوان کشور مستقل به رسمیت شناخت اما گرجستان و غرب همچنان مناطق مذکور را جزیی از خاک گرجستان می دانند.
دولت غرب گرای گرجستان نیز در واکنش به این اقدام ، روابط خود با مسکو را قطع کرد.
این رویارویی بیش از آنکه درگیری بین روسیه و گرجستان باشد واکنش تهاجمی روسیه به تلاش ناتو برای گسترش به شرق و عضوگیری از جمهوری های بجامانده از شوروی بود . گرجستان نیز خواستار این عضویت بوده اما نقض تمامیت ارضی این کشور در سال 2008 این امر را با موانع جدی رو به رو کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا