آذربایجاناخبارروسیهعمومیگرجستان

تفلیس خواستار خروج نیروهای روسیه از خاک گرجستان شد

«ماموکا باختادزه» نخست وزیر گرجستان در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد از روسیه خواست تا نیروهای خود را از سرزمین های گرجستان خارج کند.

به گزارش مرکز قرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه خبری «آپسنی» ، باختادزه تصریح کرد : روسیه باید با اجرای تعهدات بین المللی نیروهای خود را از مناطق آبخازی و اوستیای جنوبی خارج کند.
وی افزود: گرجستان تلاش می کند در مذاکرات بین المللی ژنو مربوط به حل مناقشات آبخازی و اوستیای جنوبی و برقراری ثبات در منطقه بطور فعال مشارکت کند ولی این تلاش ها با مقاومت بی اساس و غیر قابل قبول روسیه روبرو می شود.
نخست وزیر گرجستان ، تلاش های سازمان ملل متحد، همراه با سازمان امنیت و همکاری اروپا و اتحادیه اروپا را در قالب مذاکرات ژنو ، مهم عنوان کرد.
باختادزه گفت : در شرایطی که ملت ها در راستای همگرایی و توسعه تلاش می کنند ، ایجاد موانع تصنعی و کشیدن حصارهای سیمی غیر قابل قبول است.
وی افزود: می خواهیم بر مبنای تامین تمامیت ارضی و حق حاکمیت و نیز رعایت موازین حقوق بین المللی به بن بست در روابط پایان دهیم.
پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی دو منطقه خودمختار گرجستان از جمله آبخازی و اوستیای جنوبی جدایی خود را از دولت مرکزی تفلیس را اعلام کردند.
در پی درگیری های نظامی سال ۱۹۹۲ میلادی منطقه جدایی طلب آبخازی بطور کامل از کنترل دولت گرجستان خارج شد.
همچنین در تابستان سال ۲۰۰۸ میلادی تلاش نافرجام دولت وقت گرجستان به رهبری میخاییل ساآکاشویلی برای برقراری کنترل از طریق عملیات نظامی بر منطقه اوستیای جنوبی منجر به درگیری های نظامی با روسیه شد که بر اثر آن نیروهای روسی تا ۳۰ کیلومتری تفلیس پایتخت این کشور پیشروی کردند.
واحد های نظامی روسیه از زمان شوروی سابق در آبخازی ، اوستیای جنوبی و چند منطقه دیگر مستقر شده بود.
پس از روی کار آمدن میخاییل ساآکاشویلی در سال ۲۰۰۳ میلادی در گرجستان بنا به خواست دولت تفلیس واحد های نظامی روسیه از چند منطقه این کشور خارج شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا