آذربایجاناخبار

موسسه ی دموکراسی و حقوق بشر جمهوری آذربایجان: «در آذربایجان در هر 2 ساعت یک کودک می میرد»

تنها در سال 2004 م.، 35 کودک در آذربایجان با خودکشی از دنیا رفته است…

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، کودکان در حدود 30درصد مردم آذربایجان را تشکیل می دهند. به عبارتی، آمار کودکان این کشور 3 میلیون نفر می باشد. از این رو، از یک میلیون آواره ی جنگی در حدود 300 هزار نفر از آنان کودکان می باشد.

با وجود این که این کشور از وجود ثروت های طبیعی خدادادی فراوانی برخوردار است، اما در زمینه ی بهداشت به ویژه در مورد خانواده های فقیر و ندار، مشکلات بسیاری وجود دارد که از آن جمله می توان به مرگ و میر گسترده ی کودکان اشاره نمود که این مشکل متأسفانه هم چنان پابرجاست.

 یک چهارم (2 کودک از 5 کودک) از یک میلیون کودک از امراض غددی اذیت می کشند

در تغذیه ی کودکان، مشکلات جدی مشاهده می شود و این عامل باعث شیوع گسترده ی بیماری های غددی و کوتاه قدی در بین کودکان شده است. هر دو این عامل، موجب کندی رشد عقلی و آمادگی جسمی آنان برای ابتلا به انواع بیماری ها شده است.

در حدود 10 هزار کودک در موسسات دولتی زندگی می کنند

آن چه که در این مورد جای تأسف است این که یکی و یا هر دو والدین این کودکان در قید حیات هستند.

در حال حاضر، یک چهارم کودکان معلول به تحصیل اشتغال دارند. در سال 2010 م. – 2209 م. 7750 کودک معلول در خانه، 156 کودک معلول در مدارس عمومی و 5925 نفر هم در مدارس خصوص درس می خواندند. آن چه که جامعه در این خصوص از آن رنج می برد، مشکلاتی است که این کودکان معلول با آن دست و پنجه نرم می کنند و دولت باید کارهای اساسی و جدی در این راستا انجام دهد تا این مشکلات برطرف و یا کاسته شود.

آمار کودکان فوت شده وجود ندارد

در آذربایجان، علاوه بر کودکانی که از حمایت والدین محروم هستند، در خصوص رعایت حقوق کودکانی که در خانواده زندگی می کنند نیز مشکلات بسیاری وجود دارد. آمار کودکان فوت شده وجود ندارد و آمار دقیق کودکانی که خودکشی می کنند نیز ارائه نمی شود. در سال 2004 م.، 35 کودک دست به خودکشی زده است اما چرا، معلوم نیست.

در آذربایجان، یکی از مشکلات اساسی در مورد کودکان، خرید و فروش آنان می باشد

در سال های اخیر، بدرفتاری و خشونت نسبت به کودکان از طرف والدین آن ها افزایش یافته است. از دیگر مشکلات مبتلابه کودکان، تحویل کودکانی که در کانون های شبانه روزی نگه داری می شوند، به خانواده ها می باشد. بیش از 20 هزار کودک تحت حمایت آن ها (کانون ها) وجود دارد. بیش از 5 هزار نفر از آنان از حمایت والدین خویش محروم هستند. وجود 300 هزار کودکان آوارگان جنگی در آذربایجان، مشکلات کودکان این کشور را بیش از پیش کرده است.

 انتهای پیام/د 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا