آذربایجاناخبارنارداران

تصمیم باکو به ممنوعیت برگزاری مراسم های تاسوعا و عاشورای حسینی

گوندوز اسماعیل اف، معاون رئیس کمیته دولتی امور دینی در جمهوری آذربایجان، اعلام کرد اجرای مراسم تاسوعا و عاشورا در این کشور ممنوع خواهد شد .

به گزارش قفقاز، به نقل از سایت خبری “پارالل” جمهوری آذربایجان ، اسماعیل اف افزود : امروز در قوانین حاکم بر جمهوری آذربایجان خلاء هائی وجود دارد، برخی نیز با استفاده از این خلاء موجود در مراسم های عاشورا پرچم های قرمز و سیاه (پرچم های حسینی) برداشته و یا مراسم های شبیه خوانی برگزار می نمایند.

وی همچنین به شدت از افزایش گرایش جوانان جمهوری آذربایجان برای تحصیلات دینی در کشورهای دیگر انتقاد کرد .

تاکید این مقام دولتی جمهوری آذربایجان به برنامه ریزی برای ممنوعیت برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا در شرایطی است که پارلمان جمهوری آذربایجان جمعه گذشته نیز  با تصویب قانونی ، نصب پرچم های حسینی در معابر و خیابان ها را ممنوع و مجازات نقدی (تا پنج هزار یورو)  و یک سال حبس برای متخلفان از این قانون در نظر گرفت .

همچنین حدود دو هفته پیش صدها نفر از قشون وزارت کشور جمهوری آذربایجان با حمله به مجلس اربعین حسینی در منطقه نارداران در حومه باکو ، پنج نفر از شیعیان  را شهید و دهها نفر را زخمی و بازداشت کرده و کلیه پرچم های حسینی را از کوچه و خیابانهای نارداران برچیدند .

وزارت کشور جمهوری آذربایجان همچنین با استقرار قشون چند هزار نفری ، مانع از برگزاری مراسم باشکوه اربعین حسینی که هر ساله با حضور دهها هزار نفر از مردم جمهوری آذربایجان در مرقد مطهر رحیمه خاتون از خواهران امام رضا ع در نارداران برگزار می شد ، جلوگیری کردند .

بر اساس این گزارش دولت باکو به منظور تحت فشار قراردادن شیعیان نارداران ، همچنان برق و گاز این منطقه را علیرغم برودت شدید هوا، قطع نگه داشته است، همچنین محدودیت های رفت و آمد در نارداران و بازداشت فعالان اسلامی هنوز ادامه دارد .

گفتنی است، 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا