اخبارترکیهعمومیگرجستان

ترکیه نخستین شریک تجاری گرجستان

اداره دولتی آمار گرجستان در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: در سه ماه اول سال جاری میلادی ترکیه با ۴۰۴٫۶ میلیون دلار گردش تجاری باز هم شریک عمده گرجستان بود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه خبری ‘ آپسنی ‘ ، روسیه ، جمهوری آذربایجان و چین به ترتیب با ۳۱۱٫۱ میلیون ، ۲۷۰٫۲ میلیون و ۲۰۲٫۸ میلیون دلار ازشرکای تجاری عمده گرجستان به شمار می روند.
بر اساس گزارش این اداره، حجم گردش تجارت خارجی این کشور در سه ماه اول سال جاری میلادی دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاراست که در مقایسه با زمان مشابه یک سال قبل ۲۳٫۳ درصد افزایش یافته است . حجم صادرات گرجستان در طول سه ماه نخست سال میلادی ۲۰۱۸ در سنجش با زمان مشابه سال گذشته ۲۸٫۴ درصد افزایش یافته و به ۸۰۰ میلیون دلار رسیده ، حجم واردات این کشور نیز با ۲۱٫۶ درصد افزایش به ۲ میلیارد دلار رسیده است.
حجم گردش تجاری گرجستان با کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سه ماه اول سال جاری در مقایسه با زمان مشابه یک سال قبل ۲۷٫۶ درصد افزایش یافته و ۸۲۰٫۱ میلیون دلار بوده است.
همچنین حجم صادرات به این کشورها ، با ۳۱٫۴ درصد افزایش به ۲۰۹٫۴ میلیون دلار و حجم واردات نیز با ۲۶٫۴ درصد افزایش به ۶۱۰٫۷ میلیون دلار رسیده است.
سهم کشورهای اتحادیه اروپا در تجارت خارجی گرجستان ۲۶٫۶ درصد از جمله ۲۳٫۷ درصد صادرات و ۲۷٫۵ درصد واردات و نیز سهم کشورهای همسود ۳۴٫۶ درصد از جمله ۴۰٫۹درصد صادرات و ۳۲٫۳ درصد واردات بوده است.
گرجستان کشور کوچکی با کمتر از چهار میلیون نفر جمعیت است و با روسیه ، ترکیه و جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا