اخبارویژه

تداوم همبستگی اقشار مختلف مردم ایران با محبوسین اسلام گرای جمهوری آذربایجان به میزبانی شهر تبریز + مطالب تکمیلی

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آران نیوز، نشست بررسی موضوع حق بر آزادی از منظر اسلام و حقوق بین الملل به مناسبت دهه همبستگی با زندانیان اسلام گرای جمهوری آذربایجان روز دوشنبه 12 خرداد ماه در خانه ستارخان تبریز برگزار شد.

در این نشست ابتدا مهندس کاظم زاده دبیر این کمیسیون ضمن خیر مقدم به میهمانان ، اعلام حمایت از محبوسین نهضت اسلامی آذربایجان را فلسفه برگزار ی این نشست عنوان کرد و در ادامه حجه السلام فائق ولی اغلو از روحانیون سرشناس جمهوری آذربایجان به بررسی مسائل روز این کشور و نیز وضعیت آزادی های معنوی و مدنی در این جمهوری پرداخت. این روحانی آذری با تشکر از مسئولین کمیسیون حقوق بشراسلامی تبریز، نماینده ولی فقیه در استان و نیز حاضرین در نشست، واقعه جنگ قره باغ را مطلع سخن خود قرارداده وگفت: ما پس از استقلال جمهوری آذربایجان، دچار بحران و جنگ درقره باغ شده و طی آن یک میلیون و دویست هزار نفراز خانه و سرزمین خود آواره شدند. خانه هایشان ویران و سرزمینشان تبدیل به خرابه شد. دشمن حتی به سنگ قبر های نیاکان ازدنیا رفته ما نیز رحم نکرد و سنگ هایی را که نام و نشان صاحب قبر بر آن نوشته شده بود را از جای کنده و فروختند و اثری از آنها بر جای نگذاشتند ولی انشاالله ما به همت جوانانمان برای آزادی قره باغ مبارزه نموده و قره باغ را آزاد خواهیم کرد.
وی افزود : درآذربایجان دوره زمانی ده روزه ای از تاریخ 25 می تا سوم ژوئن( 4 خرداد تا 13 خرداد ) با عنوان دهه همبستگی با محبوسین اسلامگرا اعلام شده است که این ایام، فرصت مناسبی برای تکریم و بزرگداشت مقام این مجاهدین آذری می باشد.
فائق ولی اوغلو در ادامه گفت: درد ما این است که آزادی های اسلامی و معنوی از ما گرفته شده است و البته همه این بلا ها در این مملکت اسلامی، نتیجه سیاست های کینه توزانه دشمنان استعمارگر خارجی در آذربایجان بوده است .
جوانان غیرتمند آذری که برای حفظ حجاب خواهران خود مظلومانه فریاد زده و دادخواهی می کنند، رهسپار زندانها می شوند.اکثریت مردم آذربایجان خواهان اسلام و قران هستند و روند مبارزه با آموزه های اسلامی برای این ملت یک مشکل و بلکه یک فاجعه است. مسلما انسان مسلمان ، فردی منظم، قانون مدار، سالم و مفید در جامعه خواهد بود لیکن در جمهوری آذربایجان متاسفانه چنین انسانهایی را از بطن جامعه جدا کرده و به دلیل نداشتن بهانه های مناسب ، مقداری مواد مواد مخدر در جیب او گذاشته و نیز با استفاده از شاهدان دروغین که اغلب آنها نیز برخلاف میل خود به چنین کاری تن می دهند وی را رهسپار زندانها کرده و از اشتغال در مشاغل دولتی محروم می نمایند.
این روحانی برجسته جمهوری آذربایجان تصریح نمود: ما در این دهه برای حمایت از برادران دینی محبوس خود به پا خواسته ایم ، تعداد زیادی از این زندانیان مسلمان هستند و حتی در میان آنها افراد غیر مسلمان نیز وجود دارند که مدافع حقوق انسانی و حق و حقیقت هستند. درجمهوری آذربایجان باید دزد ها گرفتار باشند، باید رشوه خوار ها در زندان باشند لیکن ما عکس این قضیه را شاهدیم.
ما در آذربایجان هر روز شهید می دهیم، در قره باغ هر روز شهید می دهیم. مردم و بویژه جوانان بیدار شده و مبارزه می کنند. این ها مسائل امروز مردم جمهوری آذربایجان است.
فائق ولی اوغلو ضمن دعا برای آزادی اسلامگراین محبوس تاکید کرد : زندانیان حجاب و اسلام ،زندانهای آذربایجان را به گلستان تبدبل کرده اند. مامورین زندانها نیز با دیدن منش وحالات آنها منقلب شده اند. در برخی زندانها مسجد ساخته اند و عبادت در زندانها دایر شده است.
وی در پایان یکبار دیگر دفاع از حق مظلومرا امری بسیار بزرگ و ارزشمند دانست و به نیابت از مردم مسلمان آذربایجان از برگزار کنندگان« نشست بررسی موضوع حق بر آزادی از منظر اسلام و حقوق بین الملل» تقدیر نمود.
گفتنی است در این نشست که تعداد قابل توجهی از فعالان دانشگاهی و رسانه ای و حقوقدانان تبریزی حضور داشتند برخی از حاضرین به بیان نکته نظرات خود پرداخته و ضمن اعلام حمایت از استقلال و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان ، از محبوسین اسلامگرای آذربایجان به عنوان نمادهای عزت مردم مسلمان این کشور یاد کردند.

مردم ایران نگران وضعیت اسلامگرایان محبوس جمهوری آذربایجان هستند.

یک کارشناس حقوق بین الملل و صاحبنظر مسائل قفقاز گفت: براساس اشتراکات فرهنگی و احساس یگانگی است که ما مردم ایران، ضمن پشتیبانی از استقلال و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان نگران وضعیت اسلامگرایان محبوس این کشور هستیم و این را حق طبیعی خود و نه دخالت در امور دیگران می دانیم.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آران نیوز، محمدرضا عباس لو در نشست بررسی موضوع حق بر آزادی از منظر اسلام و حقوق بین الملل که به مناسبت دهه همبستگی با زندانیان اسلام گرای جمهوری آذربایجان روز دوشنبه 12 خرداد ماه در خانه ستارخان تبریز برگزار شده بود با بیان اینکه تحقق حقوق بشر آرمان ملتهاست افزود: از زمانی که مردم جمهوری آذربایجان در سال 1991 به استقلال رسیدند ، به طور طبیعی ، دنبال حقوق پایمال شده خود در دوران استیلای کمونیستها بودند.
وی با بیان اینکه انتظار می رفت حقوق مردم آذربایجان در دوران پس از استقلال به صورت کامل احیاء شود افزود: اما امروز این ملت با برخی مشکلات مواجه شده اند، مثلاً در حوزه مسائل دینی ، محدودیتهای موجود بر سر راه حجاب با حقوق عمومی در تضاد است و معلوم نیست که چرا ایجاد شده است؟ و یا در حوزه حقوق عمومی چرا مردم این کشور برای اعمال بدیهی ترین حقوق خود بایستی به ماموران دولت رشوه پرداخت کنند و فراتر از آن چرا در جمهوری آذربایجان حتی از اتباع سایر کشورها به صورت آشکارا درخواست رشوه می شود ؟
عباسلو با بیان اینکه در قانون اساسی جمهوری آذربایجان ، بر آزادی های فردی و دینی به صراحت تاکید شده است افزود: متاسفانه در مقام اجرا چالشهایی وجود دارد و البته برای اجرایی شدن این قانون و نیز تکامل و اصلاح آن براساس فرهنگ و خواست مردم، نیازمند گذر زمان می باشد.
وی با بیان اینکه ابن خلدون معتقد است، تثبیت یک فرهنگ به گذشت یک قرن زمان نیاز دارد در حالی که حذف کامل آن مستلزم گذشت بیش از دو قرن می باشد ادامه داد: البته مطالبات عمومی در جمهوری آذربایجان با اینکه اکثریت آنان را مسلمانان تشکیل می دهند ، متنوع است ، برخی به طور جدی دنبال حقوق اسلامی خود هستند و البته برخی هنوز به این مرحله نرسیده و علیرغم اینکه خود را مسلمان معرفی می کنند در عین حال به شعارهای لائیک و لائیسم پایبندند .
این کارشناس حقوق بین الملل و صاحبنظر مسائل قفقاز افزود: واقعیت اینست علیرغم همه تبلیغات ضدایرانی که از دوره تزارها و به ویژه کمونیست ها در آذربایجان صورت گرفته است ، هنوز مردم ایران و این کشور از یک تاریخ و فرهنگ مشترک برخوردارند به گونه ای که استاد شهریار در ایران شعر می سراید و مخاطبین خود را مردم قفقاز قرار داده و به آنها سلام می نماید و از دوری و فراق آنان شکوه و گلایه می کند و در عین حال آنان را به بازگشت به خویشتن و اصالت فرهنگی خود دعوت می کند.
وی افزود: براساس همین احساس یگانگی است که ما مردم ایران، ضمن پشتیبانی از استقلال و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان نگران وضعیت اسلامگرایان محبوس این کشور هستیم و این را حق طبیعی خود و نه دخالت در امور دیگران می دانیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا