آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

تحلیلگر مسائل ترکیه: رزمایش مشت برادری نمی تواند تهدیدی علیه ایران باشد

قائم مقامی: آنکارا می داند هرگونه تنش در روابط با ایران به نفع هیچ کدام از طرفین نیست و تنها منافع ایالات متحده را تامین خواهد کرد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، یک تحلیلگر مسائل ترکیه گفت: هرچند رزمایش مشت برادری، در مرزهای جمهوری آذربایجان با ایران برگزار شده اما نمی‌تواند تهدیدی علیه ایران باشد و آنکارا نمی‌خواهد با تهران درگیر شود چرا که نه تنها توان اقتصادی چنین تقابلی را ندارد بلکه می‌داند چنین اشتباه فاحشی، نخست اقدامی علیه آرامش خود این کشور خواهد بود.

علی قائم مقامی در تحلیل اهداف ترکیه برای همراهی با جمهوری آذربایجان در رزمایش‌هایی که مشخصا به منظور ارسال پیام به جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود و در پاسخ به این سوال که آنکارا در دو سال اخیر تلاش کرده است تا وارد روند کاهش تنش با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از جمله عربستان، امارات، مصر و رژیم صهیونیستی شود اما به چه علت با باکو در روند افزایش تنش با تهران همراهی می‌کند، گفت: ترکیه و جمهوری آذربایجان براساس «بیانیه شوشا» توافق همکاری راهبردی همه‌جانبه از جمله نظامی و اطلاعاتی را امضا کرده‌اند و براساس آن بیانیه، مداوم رزمایش انجام می‌دهند و تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار افسر عالیرتبه ارتش جمهوری آذربایجان تحت استانداردهای ناتو توسط نظامیان ترکیه آموزش دیده‌اند.

وی ادامه داد: ترکیه و جمهوری آذربایجان در خط لوله گاز مشترک هستند و تلاش می‌کنند که نفت و گاز ترکمنستان و آذربایجان را به ترکیه و اروپا صادر کنند. از طرف دیگر اتحادیه اروپا با آذربایجان قرارداد گازی جدید امضا کرده که تا سال ۲۰۲۷ گاز صادراتی این کشور از ترکیه به اتحادیه اروپا صادر شود و این خط لوله گاز آذربایجان به ترکیه تحت پوشش و حفاظت کشورهای غربی و ناتو قرار دارد. در چنین شرایطی ترکیه تلاش می‌کند که با آذربایجان به اتحاد کامل برسد.

وی افزود: در نتیجه یک چنین رزمایش‌هایی را انجام می‌دهد که در چند روز گذشته نیز «رزمایش مشت برادری» را اجرا کردند و گفتند که ما دوست آنهایی هستیم که دوست ما و دشمن آن‌هایی هستیم که دشمن ما هستند.

این تحلیلگر مسائل ترکیه گفت: هرچند رزمایش مشت برادری، در مرزهای جمهوری آذربایجان با ایران برگزار شده اما نمی‌تواند تهدیدی علیه ایران باشد و آنکارا نمی‌خواهد با تهران درگیر شود چرا که نه تنها توان اقتصادی چنین تقابلی را ندارد بلکه می‌داند چنین اشتباه فاحشی، نخست اقدامی علیه آرامش خود این کشور خواهد بود. ترکیه امروز کشوری با ۴۶۰ میلیارد دلار بدهی خارجی و ۴ میلیون پناهنده است.

وی ادامه داد: همچنین در ترکیه ۲۰ میلیون علوی و شیعه جعفری حضور دارند که مخالف تقابل با ایران هستند. آنکارا می‌داند هرگونه تنش در روابط دو کشور به نفع هیچ کدام از طرفین نیست و تنها منافع ایالات متحده را تامین خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا