آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

تحلیلگر – سخنگوی باکویی: مفهوم «دالان» دیگر بر مسیر لاچین اطلاق ندارد و موضوع خودمختاری ارامنه قره باغ نیز منتفی است!

آصف نریمانلی: با ایجاد مرکز توقف و بازرسی در نقطه ورودی جاده جدید لاچین، دیگر مفهوم «دالان» بر مسیر لاچین که برای استفاده ارامنه قره باغ و ارمنستان و نیروهای صلح بانی روسیه اختصاص دارد، اطلاق ندارد و فقط «جاده لاچین» باقی مانده است!

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، آصف نریمانلی گفت: «در طول جنگ اول قره باغ و پس از آن و با وجود گذشت 2.5 سال از جنگ 44 روزه میهنی (جنگ 2020 قره باغ)، گروه های جدایی طلب در قره باغ، ارمنستان و حامیان آنها، مراکز قدرت ذینفع در منطقه، از مفهوم «دالان لاچین» استفاده می کردند. زیرا این موضوع نقطه مرجع و الهام بخش ادعاهای ارضی و آرزوهای ارامنه برای تبدیل شدن به یک کشور بود. اما پس از ساخت و بهره برداری از جاده جدید لاچین توسط جمهوری آذربایجان، مفهوم «دالان» حذف شد. ارمنستان قبلا دالان لاچین را به عرض 20 کیلومتر می خواست که تحت کنترل آنها باشد (این فاصله در اصول توافق مادرید هم 30 کیلومتر ذکر بود). جمهوری آذربایجان از انعکاس این درخواست در بیانیه 10 نوامبر مسکو خود جلوگیری کرد.

الهام علی اف در بیانیه 9 نوامبر 2020 مسکو عرض دالان لاچین را به 5 کیلومتر کاهش داد و موضوع انتقال این جاده به مسیر جدید مطرح شد. اکنون با ایجاد گذرگاه مرزی و مرکز بازرسی در جاده جدیدی که احداث شده است، موضوع 5 کیلومتر بودن این مسیر نیز از دستور کار خارج شده است. زیرا موقعیت جغرافیایی نیز عرض پنج کیلومتری را غیرممکن می کند. باکو پس از امضای توافق 10 نوامبر 2020 مسکو در حال آماده سازی روند به سمت مسیر فعلی بود. برای ساخت جاده جدید یک دوره 3 ساله در نظر گرفته شده بود، اما کار ساخت در 1.5 سال به پایان رسید. جالب ترین نکته در این راه ساخت جاده تا رودخانه «هکاری» و احداث پل بر روی این رودخانه است. احداث منطقه بازرسی بر روی آن پل به این معنی است که تمامی تدارکات امنیتی تجزیه طلبان تحت کنترل جمهوری آذربایجان قرار خواهد گرفت. یعنی جاده اصلی و فرعی در نهایت می آیند و در آنجا با هم ادغام می شوند. در واقع بحث «دالان لاچین» و خودمختاری که تجزیه طلبان به عنوان استدلال مطرح کردند، دیگر در دستور کار نیست!»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا