آذربایجاناخبارایرانعمومی

تحلیلگر آذربایجانی: انقلاب اسلامی تحقق برنامه های آمریکا در خاورمیانه را ناممکن کرد

تحلیلگر سیاسی آذری مقیم روسیه با بیان اینکه آمریکا صدها میلیارد دلار برای اجرای برنامه های خود در خاورمیانه سرمایه گذاری کرده است، افزود: انقلاب اسلامی ایران تحقق برنامه های آمریکا در خاورمیانه را ناممکن کرده و بخشی از این برنامه ها به شکست انجامیده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،«موسی قربانف» از شهروندان جمهوری آذربایجان مقیم مسکو و تحلیلگر امور خاورمیانه که درباره مسائل و اوضاع این منطقه با رسانه های روسی ازجمله شبکه روسیه ۲۴ گفت وگو می کند روز جمعه به خبرنگار ایرنا گفت که آمریکا از شکست سیاست های در برابر ایران و کشورهای منطقه خاورمیانه سرخورده شده است.
کارشناس آذری گفت: واشنگتن انتظار داشت در کشورهایی مانند عراق و افغانستان که در دو دهه اخیر توسط نیروهای آمریکایی و متحدان این کشور اشغال شده و چندین رشته عملیات نظامی اجرا شد، وضعیتی مساعد برای منافع واشنگتن بوجود آید.
وی افزود: در بسیاری موارد با تلاش های ایران و خودداری تهران از همراهی با سیاست های خاورمیانه ای کاخ سفید، برنامه ها شکست خورد و واشنگتن مجبور به تصحیح یا تغییر آن شد که طبیعی است بر دشمنی این کشور به دستگاه حکومت ایران افزوده شود.
تحلیلگر آذربایجانی گفت: بدیهی است که آمریکا در چهار دهه اخیر با از دست دادن رژیم مطیع و گوش به فرمان پهلوی، خصومت با جمهوری اسلامی ایران را در پیش بگیرد و انواع توطئه ها برای مهار یا سرنگونی آن بکار ببندد.
وی ادامه داد: به همین دلیل دشمنی کنونی آمریکا با ایران امری طبیعی است و نباید انتظار داشت که واشنگتن راه دوستی با تهران در پیش گرفته و دو کشور با یکدیگر همکاری کنند.
قربانف افزود: این خصومت تا زمانی که آمریکا سیاست های توسعه طلبانه خود در منطقه خاورمیانه را اجرا می کند ادامه خواهد داشت و ایران هیچگاه اجازه تسلط بر منطقه را به واشنگتن نخواهد داد.
تحلیلگر آذربایجانی گفت: مهم ترین میدان رویارویی ایران و آمریکا سوریه است و تهران در این کشور اجازه پیروزی بر تروریسم را نداد و با همکاری روسیه از نیروهای سوری در برابر تروریست ها حمایت کرد.
وی ادامه داد: امروز سیاست ها و اقدام های ایران منشاء گرفته از ارزش های انقلاب اسلامی، در جهان اسلام حامیان زیادی یافته و حتی بسیاری از مسلمانان سنی مذهب هم به ایران علاقه یافته اند.
قربانف گفت: حتی پیروان کلیسای ارتدوکس روس نیز به ایران علاقه مند هستند و این کشور را دارای سیاست مستقل و شایسته احترام می دانند که در برابر فشارهای آمریکا تسلیم نشده و سر تعظیم فرود نیاورد.
وی گفت: بسیاری در روسیه ایران را با شاعران بزرگی همچون عمر خیام می شناسند و از توسعه روابط و پیوندهای مسکو با این کشور استقبال و حمایت می کنند.
قربانف گفت: بسیاری از روس ها معتقدند که آمریکا با تمدن اسلاوی دشمنی دارد و این امر زمینه مهمی برای نزدیکی روسیه به ایران شده که در منطقه هدف انواع توطئه ها و فشار قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا