آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

تحریم انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری آذربایجان از سوی حزب مساوات

حزب مساوات : دولت آذربایجان با اتخاذ یک تصمیم ناگهانی انتخاباتی و بدون هیچ بحث عمومی، فرصت را برای مخالفان سیاسی و کسانی که خواهان تغییر در کشور هستند برای آمادگی در انتخابات به حداقل رسانده است

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حزب اپوزیسیون مساوات تصمیم گرفته در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری آذربایجان که در 7 فوریه 2024 برگزار می‌شود، شرکت نکند.

روز 15 دسامبر در جلسه دیوان حزب در این خصوص تصمیم‌گیری شد.

عارف حاجیلی، رئیس این حزب به خبرنگاران گفت: دلیل این امر فقدان فضای دموکراتیک قبل از انتخابات در آذربایجان، عدم وجود چارچوب قانونی لازم که تضمین‌کننده انتخابات آزاد است و نبود فرصت‌های تبلیغاتی برابر است.

وی معتقد است: کمیسیون‌های انتخابات نیز زیر نظر دولت هستند. این موضوع عینی بودن انتخابات را زیر سؤال می‌برد. علاوه بر این، ما به عنوان حزب مساوات درخواست کردیم که زمانی که انتخابات اعلام می‌شود، آرامش خاصی ایجاد شود، زندانیان سیاسی آزاد شوند، آزادی اجتماعات، آزادی بیان و اندیشه تأمین شود. با این حال، اقدامات مقامات آذربایجان نشان داد که آن‌ها قصد تغییر مثبتی ندارند.

به گفته حاجیلی، اگر در کوتاه‌مدت تغییراتی در جهت مثبت ایجاد شود، حزب مساوات می‌تواند در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

حزب مساوات معتقد است:دولت آذربایجان با اتخاذ یک تصمیم ناگهانی انتخاباتی و بدون هیچ بحث عمومی، فرصت را برای مخالفان سیاسی و کسانی که خواهان تغییر در کشور هستند برای آمادگی برای انتخابات به حداقل رسانده است.

در نشست حزب مساوات همچنین درباره بازداشت توفیق یعقوبلو، عضو حزب و شورای ملی و حافظ بابالی، کارمند خبرگزاری «توران» بحث و تبادل‌نظر و اعلام شد که دستگیری توفیق یعقوبلو اقدامی سرکوبگرانه برای فشار بر حزب مساوات و اپوزیسیون در کل و همچنین ایجاد ترس در جامعه است.

در هفته‌های اخیر، بازداشت بیش از 10 روزنامه‌نگار در جمهوری آذربایجان، از جمله حافظ بابالی، کارمند خبرگزاری توران، به عنوان ادامه سرکوب آزادی بیان و رسانه در این کشور محکوم شده است. احزاب اپوزیسیون خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی و روزنامه‌نگارانی که بازداشت شده بودند، شد.

حزب مساوات در انتخابات 2003 از نامزدی عیسی قنبر، رئیس وقت حزب حمایت کرد. این حزب انتخابات 2008 را تحریم کرد و در سال 2013 از نامزد واحد شورای ملی، جمیل حسنلی، حمایت کرد.

مقامات جمهوری آذربایجان می‌گویند که شرایط لازم برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در این کشور فراهم شده است.

مقامات این کشور درباره حضور زندانیان سیاسی در جمهوری آذربایجان اظهارنظر نمی‌کنند و می‌گویند که کمیسیون‌های انتخابات تحت کنترل مقامات نیستند.

انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری آذربایجان مصادف با احیای حاکمیت آذربایجان در قره‌باغ است. علاوه بر این، هنوز دلایل اعلام انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری به صورت رسمی اعلام نشده است.

طبق قانون فعلی، کمیسیون‌ها در جمهوری آذربایجان بر اساس اصل یک سوم تشکیل می‌شوند.

یک سوم کرسی‌ها به حزب حاکم، یک سوم به احزاب اقلیت در مجلس و یک سوم باقی‌مانده به بی‌طرف‌ها تعلق دارد. اما با توجه به تأکید احزاب مخالف، در واقع این تقسیم‌بندی ماهیت تشریفاتی دارد.

اما نمایندگان حزب اقلیت در مجلس و بی‌طرفان چنین ارزیابی را بی‌اساس می‌دانند.

تاکنون تنها حزب حاکم «آذربایجان نوین» نامزد خود را برای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری اعلام کرده است. نامزد آن‌ها رئیس آن حزب، الهام علی‌اف رئیس‌جمهور فعلی است.

بر اساس قانون اساسی جمهوری آذربایجان، رئیس‌جمهور آذربایجان برای مدت 7 سال بر اساس رأی عمومی، مساوی و مستقیم و از طریق رأی‌گیری آزاد، شخصی و مخفی انتخاب می‌شود.

بر اساس «قانون انتخابات»، هر شهروند یا شهروندان دارای حق رأی می‌توانند یک گروه ابتکاری متشکل از حداقل 100 نفر برای معرفی نامزد ریاست جمهوری ایجاد کنند. نامزدهای ریاست جمهوری پس از انتشار رسمی تصمیم در مورد انتخابات معرفی می‌شوند.

یک حزب سیاسی، بلوکی از احزاب سیاسی یا گروه‌های ابتکاری از رأی‌دهندگان باید حداقل 40 هزار امضای رأی‌دهنده برای دفاع از نامزدی که برای ریاست جمهوری معرفی کرده‌اند، جمع‌آوری کنند.

گفتنی است، آخرین انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان در 11 آوریل 2018 برگزار شد. بر اساس این قانون، انتخابات ریاست جمهوری بعدی قرار بود در سال 2025 برگزار شود.

نمایندگان منتخب به دلیل نزدیکی به دولت، تسریع در انتخابات را با تغییراتی که در جهان رخ می‌دهد و حفظ منافع آذربایجان تشریح کردند.

برخی احزاب اپوزیسیون آن را «انتخابات ناگهانی» می‌نامند و اعلام می‌کنند که دولت برای یک مبارزه رقابتی و مدنی آماده نیست.

آخرین انتخابات ریاست جمهوری (2018) و پارلمانی (2020) آذربایجان نیز زودتر از موعد برگزار شد.

مقامات این موضوع را برای تسریع در اصلاحات توضیح دادند.

اپوزیسیون مدعی است که هنوز هیچ اصلاحات واقعی در جمهوری آذربایجان انجام نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا