آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهروسیهعمومی

تبلیغ روس هراسی در رسانه های باکو به بهانه تحولات قزاقستان

در پی تحولات قزاقستان و استقرار نیروهای صلح بان سازمان پیمان امنیت جمعی به فرماندهی نیروهای روسیه در شهرهای مهم قزاقستان، فوبیای احیای شوروی بار دیگر رسانه های باکو را دربر گرفته است و همه روزه مطالب زیادی در اظهار نگرانی از تلاش اعلام نشده روسیه برای احیای شوروی یا امپراطوری روسیه منتشر می شود.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، ینی مساوات که به نوعی سخنگویی افکار موجود در بخش مهمی از هیات حاکمه و ریاست جمهوری آذربایجان را به عهده دارد، در مطلبی تحت عنوان «آیا پوتین شوروی را احیاء می کند… بعد از قزاقستان نوبت کدام کشور است؟» نوشت: « بسیاری بر این باورند که ولادیمیر پوتین، صاحب کرملین، که اغلب از غیرممکن بودن بازسازی اتحاد جماهیر شوروی صحبت می کند، در واقع تلاش خستگی ناپذیری برای تحقق این رویا دارد. در حال حاضر حضور نیروهای روسی در اکثر کشورهای جامعه مشترک المنافع حاکی از مسائل بسیاری است.»

فضائل آقامالی، رییس حزب اقماری «آنا وطن» گفت: « نخبگان سیاسی روسیه، به رهبری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اخیرا اظهاراتی برای محدود کردن استقلال کشورهای مختلف که در خدمت احیای اتحاد جماهیر شوروی است، بیان کرده اند. از سوی دیگر، به نظر می رسد آنها در حال انجام اقداماتی برای تحقق این سخنان هستند. آنها کریمه، قلمرو اوکراین را ضمیمه روسیه کردند و در شرق اوکراین یک جمهوری با شبکه عوامل خود در لوهانسک و دونتسک ایجاد کرده اند و در واقع آن را اداره می کنند. امروزه این به اصطلاح جمهوری به طور کامل توسط روسیه تامین و مدیریت می شود. همانند همین سناریو در قزاقستان شورش هایی به راه افتاد. خود قزاقستان قدرت و توانایی کافی برای جلوگیری از این شورش ها را داشت و به اندازه کافی نیروهای مسلح داشت. با استفاده از ظرفیت  های وزارت دفاع قزاقستان می شد این شورش ها را از طریق نیروهای داخلی و پلیس سرکوب کرد. با این حال، با ادعای اینکه شورش ها توسط نیروهای خارجی ایجاد شده است، استقرار نیروهای روسیه در قزاقستان زیر چتر سازمان پیمان امنیت جمعی رسمی تر شد. »

ینی مساوات در مطلب دیگری تحت عنوان «شورای ترک بخاطر قزاقستان تشکیل جلسه می دهد؛ آیا سناریوهای حیله گرانه برهم زده خواهد شد»، نوشت: « اگر امروز قزاقستان غارت شود، فردا همین سرنوشت در انتظار کشورهای دیگر خواهد بود. در این مورد، پاسخ صریح به این سوال که آیا “سازمان دولت های ترک” می تواند حمایت موثری از ملت برادر قزاق برای محافظت از استقلال خود در برابر  روسیه ارائه دهد، آسان نیست. آیا سازمان دولت های ترک  می تواند امیدوار باشد که به یک نیروی ژئوپلیتیک تبدیل شود و از جدا شدن قزاقستان از جهان ترک و پیوستنش به اتحادیه روسیه و بلاروس جلوگیری کند و در نتیجه اتحادیه توران را نجات دهد؟ »

این روزنامه به نقل از توفیق ذوالفقار اف، وزیر خارجه پیشین جمهوری آذربایجان روسیه را مجبور به جلب ترکیه به روند تحولات قزاقستان دانست و نوشت: « مسکو به خوبی می داند که استقرار نیروهایش در قزاقستان تنها برای مدت کوتاهی می تواند اوضاع را آرام کند و پس از آن همه بازیگران قزاق در داخل علیه متجاوز مبارزه خواهند کرد. واضح است که “ناسیونالیسم ترک” به ایدئولوژی اصلی اپوزیسیون تبدیل خواهد شد. کرملین از نظر ایدئولوژیک در برابر آن چه خواهد کرد؟ من فکر می کنم شاید چیزی فقط با اجرای نسخه اوراسیائی دوگین امکان پذیر باشد. این بدان معناست که مداخله ترکیه اجتناب ناپذیر است. هنوز تصور چارچوب اجرایی آن دشوار است. باید ببینیم در سازمان کشورهای ترک چه تصمیماتی گرفته خواهد شد. تنها دخالت این سازمان در روند تثبیت اوضاع می تواند به توکایف، رییس جمهوری قزاقستان اجازه دهد تا از اتهام خیانت دور بماند!»

جیحون محمدوف، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان نیز گفت: « برگزاری اجلاس برخط اضطراری سازمان کشورهای ترک در ارتباط با تحولات قزاقستان در 11 ژانویه از اهمیت ویژه ای در این زمینه برخوردار است. در اینجا چند موضوع مهم مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. مثل همیشه، این بار نیز دولت های ترک اتحاد و همبستگی خود را به نمایش گذاشته، راه های خروج از وضعیت کنونی را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.»

تبلیغ «روس هراسی» و ادعای اشغال قزاقستان توسط روسیه در رسانه های جریان پان ترکیسم در ترکیه و جمهوری آذربایجان و سایر کشورها در حالی است که اخیرا مدارک و اسنادی از حضور عناصر و گروه های تروریستی پان ترکیست و تکفیری سازمان دهی شده توسط ترکیه برای جنگ سوریه در قزاقستان منتشر شده است. ولی هنوز مقامات دولت ترکیه توضیحی در خصوص حضور عناصر پان ترکیست و تکفیری های وابسته به ترکیه در اغتشاش های قزاقستان نداده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا