آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغ

تبادل آتش میان نیروهای جمهوری آذربایجان و جدایی طلبان قره باغ

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد مواضع جدایی طلبان ارمنی در قره باغ را هدف قرار داده است

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، نیروهای مسلح ارمنی مستقر در منطقه محل استقرار نیروهای صلح بان روسیه در خوجالی و گورانبوی به مواضع نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان آتش گشوده اند که در پاسخ به آن، نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان نیز مواضع نیروهای مسلح ارمنی را هدف قرار دادند.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان تاکید کرد که ارتش این کشور مناطق مسکونی را هدف قرار نداده و صرفا ضربات دقیقی را به مواضع نیروهای مسلح غیرقانونی ارمنی وارد کرده است.
درباره نوع و حجم این آتش باری ادعایی، اطلاعات دقیقی داده نشده است.
طی روزهای اخیر، جمهوری آذربایجان با استفاده از فرصت ناشی از مشغول بودن روسیه در جنگ اوکراین، فشار بر ارامنه جدایی طلب قره باغ را افزایش داده است و از روسیه نیز خواسته است که از استفاده از نام “قره باغ کوهستانی” برای این منطقه خودداری کند!
رسانه های باکو همچنین از پخش صدای بلند اذان و موسیقی آذربایجانی به سمت محل سکونت ارامنه در قره باغ خبر داده و این را بخشی از جنگ روانی با ارامنه جدایی طلب توصیف کرده اند.
برخی از فعالان رسانه ای و سیاسی در جمهوری آذربایجان از دولت این کشور خواسته اند که با استفاده از فرصت ناشی از مشغول بودن روسیه در جنگ اوکراین، «عملیات ضدترور» در قره باغ انجام دهد و این منطقه را به حاکمیت جمهوری آذربایجان بازگرداند، اما دولت جمهوری آذربایجان هنوز توان این عملیات را در خود ندیده است.
در سپتامبر 2020، ارتش جمهوری آذربایجان با کسب موافقت روسیه به ارامنه جدایی طلب و نیروهای ارمنستان در مناطق اطراف قره باغ حمله کرد و این نواحی را بازپس گرفت، اما برغم ورود نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان به خان کندی، مرکز قره باغ، این نیروها از این شهر خارج شدند و الهام علی اف، رییس جمهور آذربایجان در نیمه شب نهم به دهم نوامبر 2020، به همراه ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه و نیکول پاشنیان، نخست وزیر ارمنستان، بیانیه ترک مخاصمه را در مسکو امضاء کردند. براساس این سند سه جانبه، حدود دو هزار نیروی صلح بان روسیه در منطقه قره باغ برای پنج سال مستقر شده اند که باکو امید دارد پس از خروج این نیروها از قره باغ بتواند این منطقه را نیز تحت کنترل خود درآورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا