آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانترکیهروسیهعمومیقره باغ

جبهه اوکراین؛ قتلگاه پهپادهای بیرقدار ترکیه

به اذعان خلبانان اوکراینی، استفاده از پهپاد «بیرقدار» ترکیه به دلیل برتری قاطع روسیه و پوشش پدافند هوایی در منطقه کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، با طولانی شدن نبرد بین روسیه و اوکراین، اینک تحلیگران به بررسی توان نظامی دو کشور مبادرت کرده‌ اند. در این بین پهپادهای «بیرقدار» ارسالی ترکیه به اوکراین در این نبرد چندان سر بلند نبوده اند به طوری که جبهه اوکراین به قتلگاه آن‌ها مبدل شده است.

وبگاه «ایرلایو» یکشنبه نوشت: «خلبانان اوکراینی اخیرا در مصاحبه با نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» تایید کردند که استفاده از پهپاد بیرقدار به دلیل برتری قاطع روسیه و پوشش پدافند هوایی در منطقه کاهش یافته است. در حالی که این پهپادها عمدتاً به ماموریت‌های شناسایی امن‌تر برای شناسایی و شناسایی اهداف برای حملات توپخانه منتقل شده است، دستکم هشت نوع از این پهپاد از ماه مارس به این سو سرنگون شده‌ اند.»

بیرقدار، یک هواپیمای بدون سرنشین مسلح با توانایی پرواز در ارتفاع متوسط ​​است که برای جمع آوری اطلاعات، انجام مراقبت و شناسایی و انجام حملات هوایی طراحی شده است. این پهپاد قادر است ۲۷ ساعت متوالی در ماموریت بماند و برد موثر ۱۵۰ کیلومتری دارد. بسته به ماموریت، این پهپاد قادر است به چهار بمب یا موشک هدایت شونده مجهز شود .

روز شنبه نیز رسانه‌ها گزارش کردند که بر خلاف ادعای ترکیه، برخی قطعات این پهپاد پیشرفته ساخت آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی است.

در حالیکه غول دفاعی ترکیه شرکت «بایکار» مدعی است که پهپادهای رزمی محبوب خود، بیرقدار را به طور کامل از داخل ترکیه تهیه می‌کند، قطعات پهپادهای سرنگون‌شده در درگیری‌های متعدد، مشخص کرد که این بخش‌هایی از پهپاد توسط تولیدکنندگان آمریکایی، کانادایی و اروپایی ساخته شده‌اند.

با افشای این مسئله، قانون‌گذاران آمریکا دولت بایدن را تحت فشار قرار می‌دهند تا بررسی کند که چگونه قطعات و فناوری ایالات متحده به یکی از محبوب‌ترین نمونه‌های پهپاد در بازار جهانی تبدیل شده است.

این سلاح در سال ۲۰۲۰ توسط جمهوری آذربایجان در جنگ علیه ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ نیز استفاده شد.  تصاویری از لاشه هواپیماهای بدون سرنشین منتشر شده توسط رسانه‌های محلی و ارتش ارمنستان در آن زمان، قطعاتی را نشان داد که با قطعات ساخته  شده چندین شرکت مستقر در ایالات متحده مطابقت دارد. برخی از این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که اقداماتی را برای توقف فروش مستقیم به ترکیه انجام داده اند، اما برخی دیگر به فروش قطعات کلیدی خود ادامه می دهند.

ترکیه در سال‌های اخیر صادرات بیرقدار را افزایش داده است. اکنون دستکم ۱۴ کشور صاحب این پهپادها هستند و ۱۶ کشور دیگر به دنبال خرید آن هستند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا