آذربایجاناخبارایرانعمومی

تاکید نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان بر اهمیت راه اندازی دالان شمال –جنوب

نمایندگان مجلس ملی جمهوری آذربایجان راه اندازی دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب از طریق خاک ایران را برای اقتصاد این کشور بسیار مهم ارزیابی کردند.

 به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری  آپا جمهوری آذربایجان، نصیب محمدعلی اف، عضو کمیته روابط بین المللی و بین پارلمانی مجلس ملی جمهوری آذربایجان گفت: اقتصاد جمهوری آذربایجان با راه اندازی دالان بین المللی شمال –جنوب سود بزرگی خواهد کرد.

محمدعلی اف خاطرنشان کرد: طرح دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب موجب برقراری ارتباط میان کشورهای بالتیکی و هند از طریق خاک ایران می شود و برتری این دالان کوتاه تر بودن دو برابر آن و هزینه پایین حمل و نقل در مقایسه با مسیرهای حمل و نقل دیگر می باشد.

وی مسیر حمل و نقل محموله ها از هند از طریق بندر عباس ایران  و خاک جمهوری آذربایجان و روسیه به کشورهای حوزه بالتیک و بالعکس را بهترین مسیر برای انتقال و ترانزیت کالا عنوان کرد و گفت: متاسفانه اجرای این طرح  مهم  برای کشورهای منطقه از جمله ایران که از تحریم ها رنج می برد، به تاخیر افتاده  است.

این نماینده  مجلس ملی جمهوری آذربایجان تلاش های دولت باکو برای توسعه  دالان  های حمل و نقل منطقه ای را مورد اشاره قرار داد و گفت: تنها از طریق دالان شمال – جنوب می توان سالانه ۲۰ الی ۲۵ میلیون تن محموله جابجا کرد که فرصتی برای کسب سود قابل توجه و توسعه  اقتصاد غیر نفتی می باشد.

حکمت بابا اوغلی، نماینده مجلس ملی و سردبیر روزنامه «ینی آذربایجان» ارگان رسمی حزب حاکم «آذربایجان نوین» نیز با اشاره به اهمیت راه اندازی دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب، آن را طرح راهبردی مهم برای منطقه توصیف کرد.

به گفته بابا اوغلی، طرح دالان شمال – جنوب جمهوری آذربایجان را به  مرکز حمل و نقل ترانزیتی در منطقه تبدیل می کند.

وی افزود: حمل و  نقل محموله ها از بندر مومبای  هند به بندر عباس ایران و نیز از طریق خط ریلی قزوین -رشت – آستارا به فدراسیون روسیه و شمال اروپا در واقع رویداد  مهم در تاریخ حمل و نقل محموله ها خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به این که در مسیر حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب می توان مقادیر زیادی بار جابجا کرد، گفت: با توجه به این که در حال حاضر بسیاری از این محموله ها از طریق کانال سوئز حمل و نقل می شود، کالا ها ظرف ۴۵ الی ۶۰ روز به مقصد می رسد ولی پس از راه اندازی دالان  شمال – جنوب مدت حمل و نقل به ۱۴ الی ۲۰  روز کاهش خواهد یافت که این دالان را به یک مسیر جذاب برای حمل و نقل تبدیل خواهد کرد.

وی حمایت پارسال روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از روند اجرای دالان حمل و نقل شمال –جنوب در خاک ایران را یاد آور شد و گفت: این  مذاکرات نشان داد، دالان شمال –جنوب فقط یک  طرح حمل و نقل منطقه ای نبوده بلکه عاملی مهم برای تحرک بخشیدن به توسعه روابط دوجانبه دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و ایران می باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا