آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

تاکید مکرون بر حضور موثر فرانسه در گروه مینسک

رئیس جمهور فرانسه با ارسال نامه‌ای به جمهوری آذربایجان بر ادامه همکاری‌ها و فعالیت گروه مینسک تأکید کرد.

 به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز،”امانوئل مکرون” رئیس جمهور فرانسه در نامه‌ای به “الهام علی اف” رئیس جمهور آذربایجان، بر ادامه همکاری‌ها و روابط میان دو کشور همچنین فعالیت گروه مینسک برای ایجاد صلح عادلانه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان تأکید کرد.

رئیس جمهور فرانسه در نامه خود با اشاره به امضای تفاهم نامه‌ی صلح و اعلامیه سه جانبه‌ی (جمهوری آذربایجان – روسیه و ارمنستان) آورده است: شش ماه پس از امضای اعلامیه سه جانبه و توقف جنگ‌های خونین در قره باغ، برای تعمیق شرایط صلح در منطقه باید کار‌های زیادی انجام داد؛ و به این منظور تعیین حدود مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و بازگشت اسرا از اهمیت بالایی برخوردار است.

مکرون تصریح کرد: من توصیه می‌کنم که امور سازمان دهی ماموریت یونسکو را تسهیل کنید. کیفیت روابط دو جانبه و روابط شخصی را خوب می‌دانم و ضمن یادآوری این مهم آرزو می‌کنم که بتوانیم باهم بویژه در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و آموزشی از ظرفیت‌های توسعه روابط نهایت بهرمندی را داشته باشیم.

وی با اشاره بر ماموریت گروه مینسک در برقراری صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکید کرد: فرانسه به عنوان یکی از رؤسای گروه مینسک به تمامی تعهدات خود برای برقراری گفتگو‌هایی در سطح عالی تحت حمایت فرانسه ادامه خواهد داد تا صلح عادلانه، پایدار و رفاه مشترک میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان دائمی باشد.

گروه مینسک در سال ۱۹۹۲ از سوی کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا برای حل و فصل صلح آمیز مناقشه‌ی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ ایجاد شد.

” الهام علی اف ” بار‌ها از نقش گروه مینسک در ناتوانی آن در برقراری صلح انتقاد کرد و گفت: هیچکدام از گفتگو‌های ۳۰ ساله مینسک پاسخگوی نیاز‌های کشور ما نبوده و اگر هم فعالیتی داشته، این فعالیت برابر با صفر بوده است و آن‌ها فقط ادعای میانجیگری داشتته اند.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا