آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

تاکید مسلمانان و مسیحیان برای آزادی قدس در نشست مسکو  

پایتخت روسیه میزبان نشستی با عنوان «افطار در قدس» بود که طی آن چهره ‌های علمی، سیاسی، فرهنگی مسلمان و مسیحی، ضمن تأکید بر لزوم تحقق آرمان های فلسطین ازجمله آزادی قدس شریف، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سفیر و نماینده تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه شامگاه دوشنبه در سخنانی در این نشست با اشاره به تقابل جبهه های حق و باطل در طول تاریخ گفت: در مقابل رژیم صهیونیستی، رویکردی جز مقاومت و ایستادگی جواب نمی دهد و شعار مهم حق طلبان جهان این است که به عنوان یک وظیفه انسانی در کنار مردم فلسطین هستیم.
کاظم جلالی افزود: انسانیت بر اساس ادیان تقسیم بندی نمی شود؛ انسانیت مفهومی مربوط به همه ادیان الهی است.
وی ادامه داد: ما در رویکرد مبتنی بر انسانیت در کنار یکدیگر قرار گرفته ایم و با ظلم و ستم مخالف هستیم و مقابل این ظلم هم همگی در کنار هم هستیم. در این مبارزه نه ملیت اولویت دارد نه دین و نه نژاد و نه رنگ و هیچ چیزی اولویت ندارد جز اساس انسانیت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با اشاره به جنایات رژیم اشغالگر قدس در فلسطین اظهار داشت: اعتقاد داریم که جبهه حق پیروز خواهد شد و جبهه باطل شکست خواهد خورد و مردم فلسطین پیروز خواهند شد و ما در جبهه حق در کنار مردم فلسطین و همه حقیقت جویان عالم هستیم.
جلالی گفت: هر کسی که امروز فریادی در مقابل ظلم بر مردم فلسطین و آواره کردن آنها و کشته شدن مردان و زنان و کودکان این سرزمین نداشته باشد یا در این جبهه باطل است یا حامی جبهه باطل است.
وی با اشاره به مفاهیم مشترک ادیان الهی همچون اسلام، مسیحیت و یهود در زمینه لزوم مبارزه با ظلم گفت: نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان توسط امام خمینی (ره) به نام روز جهانی قدس نیز بر همین مبنا و برداشت دقیق از دین اسلام بود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان اینکه روز قدس به معنای ایستادن مقابل ظلم است، گفت: اگر این مفهوم را درک کنیم که ایستادگی در مقابل ظلم وظیفه همه انسانها است، روز قدس متعلق به همه انسانهای آزاده و آزادیخواه است.

اراضی اشغالی باید آزاد شوند
معاون سابق دومای روسیه نیز در این نشست گفت: فلسطینی ها الان چندین نسل است که از کشورشان محروم هستند اما مبارزه را ادامه می دهند؛ از نگاه ما، اورشلیم شرقی باید پایتخت فلسطین باشد، اراضی اشغالی باید آزاد شوند.
سرگئی بابورین با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی افزود: صهیونیست از درون، انسانیت و بشریت را تهی می کند و از بین می برد، به همین خاطر امیدوارم که وحدت خودمان را در مقابل این رژیم حفظ کنیم و افزایش دهیم.
رئیس حزب سیاسی اتحادیه جمعی ملت ها در ادامه با اشاره به شرایط بین المللی گفت: روسیه در صورتی می تواند به حیات خود ادامه دهد که پیوندی بین مسلمانان و مسیحیان ایجاد کند.
رئیس مرکز روسیه اورشلیم، نامگذاری روز جهانی قدس توسط امام خمینی را یادآور شد و گفت: جامعه ما در گذشته با پیام امام خمینی به گورباچف آشنا نبود که هشدار داده بود که اتحاد شوروی با چه سرانجامی روبرواست و اینکه، اگر روسای جمهور شوروی با آمریکا شروع به بازی کنند و ارزش های سنتی دینی را در کشور را تجدید نکنند، با چه فرجامی روبرو می شوند.
بابورین با اشاره به سفرهای خود به شهرهای مقدس مسلمانان در کشورهای جمهوری اسلامی ایران، سوریه و عراق گفت: نماد اتحاد بین کلیسا و اسلام را در مسجد بزرگی در دمشق یافتم. جایی که نمادهای مقدسات مانند حضرت محمد (ص)، حضرت یحیی (ع) و هم حضرت امام حسین (ع) در آنها جلوه گر بود و مسیحیان به این بزرگان دینی، احترام می گذارند.
وی با اشاره به تحولات اخیر بین المللی گفت: مشکلی که امروز در ارتباط با اوکراین مشاهده می کنیم اتفاقی نیست و در واقع اروپا، 500 سال بود که دنبال این مقابله بود.
بابورین گفت: اروپایی ها، خدا را از کانون معنوی زندگی برداشته و گفته اند که فقط انسان می تواند مبنای زندگی باشد. یعنی اگر خدایی نیست، همه چیز امکان پذیر است. این باعث ناخلف شدن غرب شد و با این اندیشه، دارند همه بشریت را نابود می کنند.
معاون سابق دومای روسیه اظهار داشت: آنچه امروز در اوکراین اتفاق می افتد مقابله بین نیروهای خیر و شر است. چرا که روسیه عملا بازگشت به موضع ارزش های معنوی و اخلاقی را در دستور کار قرار داده است.
وی اظهار داشت: کشورهای مبتنی به ارزش های سنتی، معنوی و مبانی دینی مانند ایران، چین و اکثر کشورهای عربی و بسیاری از کشورهای دیگر در این نبرد در کنار روسیه هستند و این نگرش حاکی از این است که رهبران بسیاری از کشورها می دانند که نبرد کنونی، تنها بین روسیه و اوکراین نیست بلکه نبرد برای آینده بشریت است.
بابورین گفت: در واقع ما یا جوهره معنوی را حفظ می کنیم یا به دره ای سقوط می کنیم که اروپایی ها ما را به آن سوق می دهند، یعنی الحاد و فقدان معنویت.
وی ادامه داد: در این میان، برای ما جمهوری اسلامی ایران نمونه معنوی است که ارزش های معنوی در قانون اساسی آن ذکر شده است.

قدس تکه ای از روح و جان مسلمانان و مسیحیان است
عیسی عبدالله معاون سفیر فلسطین در مسکو نیز در این نشست با تشکر از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مردم کشورش گفت: اورشلیم و قدس تکه ای از روح و جان ما است، هم برای مسلمانان و هم مسیحیان.
وی اظهار داشت: قدس نیاز به حمایت هر مسلمان و یا هر مسیحی دارد و ما با شما به مبارزه ادامه خواهیم داد و در آینده نزدیک، قدس شریف را آزاد شده از نیروهای شر خواهیم دید.
معاون سفیر فلسطین در مسکو با اشاره به تجاوزهای اخیر رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی گفت: در این اواخر در ماه رمضان دور تازه ای از حملات و توهین به مقدسات را آغاز کردند و این جنایات، به صورت مستمر از لحظه مهاجرت یهودیان به فلسطین تاکنون ادامه داشته است.

نگاه مثبت روس ها به احساسات مسلمانان درباره روز قدس
آلگ فومین رئیس بنیاد “روس آر” که از برگزارکنندگان این نشست بود نیز در سخنانی گفت: در روسیه، مسیحیان ارتدوکس و کسانی که به دین باور داریم، احساسات مسلمانان روسیه را درباره روز قدس و مسجد الاقصی قبله اول مسلمانان را ارزشمند می دانیم.
وی با تمجید مبارزه برجسته و جدی مردم فلسطین علیه رژیم صهیونیستی افزود: فلسطین همواره برای روس ها کشوری عزیز بوده است. وقتی کلیسای مسیحیت ارتدوکس را درروسیه تجدید کردیم، مسیحیان برای زیارت به فلسطین می رفتند و آن موقع هم غربی ها دشمن فلسطین بودند.
وی با تحسین نامگذاری روزی برای آزادی قدس شریف گفت: ایده روز قدس به ایران و امام خمینی و مردم ایران تعلق دارد.
رئیس بنیاد روس آر در ادامه با اشاره به تحولات اخیر گفت: مبارزه در اوکراین، در واقع علیه اوکراینی ها نیست و علیه غربی ها است. اگر دراین مبارزه پیروز شویم و حتما پیروز خواهیم شد، مساله آزادی قدس هم حل خواهد شد.
وی اظهار داشت: مسلمانان و مسیحیان در مبارزه با دشمن غربی به سرپرستی ایالات متحده و دست نشاندگان آن از جمله رژیم صهیونیستی، باید این حق مقدس قدس را بازپس بگیریم.

اتحاد مسیحیان و مسلمانان در تعالیم دینی آمده است
مفتی “انار رمضانف” رئیس اداره مفتیات مرکزی روسیه نیز در این نشست گفت: اتفاقی نیست که امام خمینی آخرین جمعه ماه رمضان را انتخاب کردند چرا که خداوند قرآن را در شب قدر از شب های دهه آخر رمضان نازل کرد و امام خمینی به عنوان دانشمند کبیر مسلمان می دانستند که روز جمعه آخر ماه رمضان روز بزرگی است و همه مسلمانان برای آزادی قدس دعا می کنند.
وی با اشاره به تعالیم قرآنی گفت: اتحاد و اسرار دوستی مسلمانان و مسیحیان در این کتاب آسمانی آمده و به فریبکاری برخی یهودیان و مشرکان نیز اشاره شده است.

دمیر ساخادوف معاون مفتی اداره دینی مسلمانان بخش آسیایی روسیه، آندری پروخانوف سردبیر روزنامه زافترا، امیل آشوروف رئیس موسسه اجتماعی مسلمانان و ارتدوکس روسیه و فاطمه یژووا فعال اجتماعی و دیگر شخصیت ها و اساتید دانشگاهی وابسته به وزارت امور خارجه روسیه و دانشگاه دوستی ملل نیز در این نشست حضور داشتند و به ایراد سخنرانی پرداختند.

همچنین در حاشیه کنفرانس نمایشگاه عکسی از آرمان های دفاع از قدس شریف و فلسطین برپا شد.
این نشست در آستانه روز جهانی قدس، بنیاد خیریه “روس آر” با همکاری خیریه امام علی(ع) و موسسه اجتماعی مسلمانان و ارتدوکس روسیه برپا شد.
آخرین جمعه ماه مبارک رمضان از سوی امام خمینی به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری شده و در این روز، مسلمانان و آزادی خواهان جهان فریاد آزادی قدس شریف را سر می دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا