آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهروسیهعمومی

احتمال دیدار اردوغان و بشار اسد با میانجیگری پوتین در ازبکستان

ولادیمیر پوتین با دعوت از اردوغان و بشار اسد برای حضور در نشست سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان، در پی تدارک دیدار این دو رئیس جمهور در حاشیه نشست است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که پیش از این و در سفر به سوچی، از سوی پوتین برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای دعوت شده بود، از احتمال حضور خود در این نشست خبر داد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، پوتین از بشار اسد نیز خواسته که در نشست شانگهای حضور یابد و اگر بشار اسد در این نشست شرکت کند، احتمالا دیداری نیز بین رؤسای جمهور ترکیه و سوریه در شانگهای روی خواهد داد.

مدتی است که رسانه‌های ترکیه و مقامات سیاسی و حزبی این کشور از لزوم ترمیم روابط آنکارا و دمشق سخن می‌گویند و عادی‌سازی روابط ترکیه ـ سوریه را یکی از راه‌های برون‌ رفت آنکارا از مشکلات داخلی و خارجی و نیز رسیدن منطقه به آرامش و ثبات می‌دانند.

بر همین اساس، دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی و متحد اصلی اردوغان نیز از این ایده استقبال کرده و خواستار مذاکرات بین دمشق و آنکارا شده بود.

این زمزمه‌ها البته به مذاق مخالفین دولت سوریه خوش نیامده و چند روزی است که شاهد تظاهرات و اعتراضات آنها در شمال سوریه علیه ترکیه هستیم که معتقدند ترکیه به دنبال وجه‌ المصالحه قرار دادن آنهاست.

ترکیه طی یک سال گذشته روند عادی‌سازی روابط با کشورهای مختلف از جمله امارات، عربستان، رژیم صهیونیستی و مصر را با شتاب دنبال کرده و به دنبال سیاست تنش صفر با همسایگان و در منطقه است تا بتواند با فراغ بال به موضوع مدیترانه شرقی بپردازد و اختلافات خود در این منطقه را با یونان، رژیم صهیونیستی و مصر حل و فصل کند و از منابع انرژی در این حوزه بهره‌مند شود.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا