آذربایجاناخبارعمومیویژه

تاکید رهبر جمعیت دینی جمعه جمهوری آذربایجان بر ضرورت گشایش مساجد این کشور

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو، رهبر جمعیت دینی “جمعه” جمهوری آذربایجان خواستار گشایش مساجد این کشور برای عبادات فردی و تدارک عبادات دستجمعی با رعایت اصول و شرایط بهداشتی شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حاج ایلقار ابراهیم اوغلو با انتشار پیام ویدئویی در سایت “دیرلر” و شبکه های اجتماعی در واکنش به تاکید مقامات مسئول در جمهوری آذربایجان مبنی بر اینکه “گشایش مساجد جمهوری آذربایجان در دستور کار نیست”، تصریح کرد: « این راهبرد کاملا اشتباه است. همانطور که گشایش مراکز فعالیت اقتصادی و کسب و کار و تولید و بازارها و مراکز تفریحی و رستوران ها ضرورت دارد، گشایش مراکز کسب روحیه معنوی نیز ضرورت دارد و باید هر دو در اولویت و در دستور کار قرار داشته باشد.»
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو گفت : « اگر از احتمال بروز تراکم جمعیت در مساجد نگرانی وجود دارد، پس چرا درباره تراکم جمعیت در اتوبوس ها و مراکز شنا که تراکم خیلی زیادی ایجاد می شود، هیچ نگرانی ابراز نمی شود و برای کاستن از تراکم جمعیت در اتوبوس ها نه تعداد خطوط و نه تعداد اتوبوس ها افزوده نمی شود؟ »
رهبر جمعیت دینی جمعه جمهوری آذربایجان نگرانی درباره احتمال بروز تراکم جمعیت در مساجد این کشور را نابجا دانست و گفت : « به لحاظ تاریخی مساجد دارای سقف بلند و محوطه باز و حیاط هستند و مومنان نیز بیش از همه اقشار رعایت مقررات بهداشتی را می کنند و در اسلام نیز بیشترین تاکید بر رعایت بهداشت و نظافت شده است. مگر ندیدیم که پس از گشایش مسجد تاریخی ایاصوفیه در استانبول ، عبادات جمعی نیز با رعایت اصول بهداشتی شکل گرفت و هیچ مشکلی ایجاد نشد؟»
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو تاکید کرد: « در دو کشور عزیز همسایه و مسلمان، ترکیه و ایران مساجد برای عبادات فردی باز هستند و عبادات جمعی نیز با رعایت اصول بهداشتی برگزار می شوند و ضروری است در جمهوری آذربایجان نیز بدون تعلل و دیرکرد، مساجد و مراکز معنوی با رعایت اصول بهداشتی گشایش یابند. زیرا، مردم جمهوری آذربایجان مساله ای همچون تلاش برای آزادی قره باغ را پیش روی خود دارند و این نیز نیازمند تقویت روحیه معنوی است و برقراری معنویات در درجه اول اولویت های مردم جمهوری آذربایجان قرار دارد که باید دین خود را به شهدای قره باغ ادا کند. اساسا هم با روحیه معنوی است که می توان شهید پرورش داد.»
رهبر جمعیت دینی جمعه جمهوری آذربایجان تاکید کرد : « اگر در عید قربان و غدیر مساجد جمهوری آذربایجان گشوده نشدند و این اشتباه تداوم یافت، اکنون باید جلوی این اشتباه گرفته شود. اکنون ما در آستانه یک مرحله مهم از زندگی قرار داریم. ایام محرم و صفر که از نظر تربیت روح انسان و کسب معنویات ایامی بسیار مهم است، به زودی فرا می رسد. ملت جمهوری آذربایجان، ملتی اهل معنویات و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است و این روحیه را در طول سالیان طولانی حفظ کرده است و در آینده هم حفظ خواهد کرد. با فرارسیدن محرم، حرارت عشق به امام حسین (ع) و یاران شهیدش قلوب این ملت را فرا می گیرد و این نیز ایجاب می کند که گشایش مساجد هر چه زودتر در دستور کار قرار گیرند و همانطور که مراکز تجاری و کسب و کار و رستوران ها باید گشوده شوند تا مردم با رعایت بهداشت به زندگی خود بپردازند و زندگی با وجود ویروس کووید 19 را یاد بگیرند، باید مساجد نیز گشوده شوند تا مردم با رعایت اصول بهداشتی به عبادات و تقویت روحیه معنونی خود بپردازند. زیرا، اساسا اسلام بر پایه بهداشت و تمیزی و نظافت بنا شده است.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا