آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانترکیهعمومیقره باغقفقاز جنوبی

تاکید تحلیلگر ارمنی بر نقش ایران در شکل‌گیری توازن در قفقاز جنوبی

تحلیلگر ارشد ارمنستانی گفت: به لطف ایران در منطقه توازن شکل گرفته و جاه طلبی‌های جمهوری آذربایجان و ترکیه تا حدودی مهار شده است

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «استپان دانیلیان» از تحلیلگران سرشناس ارمنستان اظهار داشت: در منطقه قفقاز جنوبی همکاری بین ترکیه و جمهوری آذربایجان وجود دارد. انگلیس نیز در جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری قابل توجهی کرده است. علاوه بر این، موقعیت ترکیه در منطقه به شدت قوی شده است.

وی تصریح کرد، وضعیت فوق ایران را بسیار ناراحت می‌کند زیرا نخست اینکه رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان حضور قابل توجهی دارد و بنابراین تهران احساس خطر می‌کند.

این تحلیلگر ارشد سیاسی ارمنستانی افزود: در این میان، ایران روابط نزدیک‌تری با ارمنستان دارد. این که ارمنستان چه سیاستی را دنبال می‌کند کمی غیرقابل درک است. به هرحال، شاهدیم که به لطف ایران توازن در منطقه شکل گرفته و جاه طلبی‌های جمهوری آذربایجان با ترکیه تا حدی مهار شده است.

چندی قبل نیز یک کارشناس سیاسی ارمنستانی خواهان نزدیک‌تر شدن بیشتر ایروان به تهران شده بود.

«وارطان واسکانیان» کارشناس امور منطقه در این باره گفته بود: صلح با جمهوری آذربایجان غیرممکن است و ارمنستان باید نه برای صلح، بلکه برای جنگ آماده شود. ارمنستان نباید از فکر کردن به جنگ بپرهیزد، بلکه باید با این واقعیت که جنگ اجتناب ناپذیر است، هماهنگ شود.

وسکانیان گفت: دستور کار نباید صلح آمیز باشد، بلکه باید مربوط به آمادگی برای شرایط جنگ باشد و هیچ سندی امنیت ارمنستان را تضمین نمی‌کند.

وسکانیان خواستار همکاری نزدیک با ایران شد زیرا به گفته وی، این کار جلوی اشتهای باکو را می‌گیرد.

منبع: راهبرد معاصر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا