آذربایجاناخبارعمومی

حمایت رییس اداره مسلمانان قفقاز از رابطه باکو با رژیم صهیونیستی

­همزمان با هفته وحدت مسلمانان ، رییس اداره مسلمانان قفقاز جمهوری آذربایجان، روابط نزدیک باکو با رژیم صهیونیستی را توجیه کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،الله شکور پاشازاده در گفتگو با روزنامه ” ینی مساوات ” چاپ باکو گفت : ” درباره حل مناقشه فلسطین از طریق صلح و حل مساله قدس، بارها رییس جمهوری ما ( الهام علی اف) صحبت کرده است…. ما روابط خیلی عالی با فلسطین داریم. در همان حال، ( جمهوری ) آذربایجان ، دولتی نوین است و می خواهد با تمامی دنیا رابطه داشته باشد. دولت مان با اسراییل هم رابطه دارد. ما از برقراری رابطه میان این دو دولت ، یعنی فلسطین و اسراییل و تامین صلح حمایت می کنیم. طرفدار حل مناقشه براساس اصل دو دولت هستیم.”
الله شکور پاشازاده، رییس اداره مسلمانان قفقاز گفت: ” جمهوری آذربایجان به ابتکار الهام علی اف، به ” مرکز چند فرهنگ گرایی” در دنیا تبدیل شده است. الهام علی اف این روند را شروع کرده است و می خواهد همبستگی اسلامی به همبستگی انسانی در دنیا تبدیل شود.”
الله شکور پاشازاده افزود : ” مرکز گفتگوی ادیان و تمدن ها در اداره مسلمانان قفقاز تاسیس شده است و این مرکز سالانه چند همایش بین المللی گفتگوی ادیان و تمدن ها را در کشورهای مختلف برگزار می کند. ”
رییس اداره مسلمانان قفقاز گفت : ” تساهل در خون مردم جمهوری آذربایجان جاری است و اداره مسلمانان قفقاز نیز در مناطقی که اقلیت سنی یا شیعه دارند، برای مساجد دو امام جماعت، یکی سنی و یکی شیعه، منصوب می کند. این سبک زندگی ماست و در همین حال، سیاست دولت نیز این را ایجاب می کند.”
الله شکور پاشازاده ، اخبار مربوط به برکناری آبل محرم اف، رییس دانشگاه دولتی باکو بخاطر کشف قاچاق مشروبات الکلی از جمهوری آذربایجان به اسپانیا در هواپیمای حامل وی و نیز بروز مشکلات ناشی از مست بودن او در جریان همایش اداره مسلمانان قفقاز در اسپانیا را تکذیب کرد و گفت : ” من چنین چیزی را ندیده ام. برخی ها تصورات عجیبی درباره شیخ الاسلام ( مقام رییس اداره مسلمانان قفقاز در جمهوری آذربایجان ) دارند. من برای این قبیل سفرها ، در خانه آماده می شوم، وقتی اطلاع می دهند که هواپیما برای پرواز آماده است، من هم می آیم و سوار هواپیما می شوم و راه می افتیم. در هواپیما هم لباس ها و لوازم شصخی من و سایر همسفرمان و تجهیزات گروه تصویربرداری هیئت ما حمل می شود. چنین چیزی نبوده است. ( کشف مشروبات الکلی با هواپیمای رییس اداره مسلمانان قفقاز) این دروغ است. اسپانیا کشور بزرگی است و سیستم نظارتی جدی دارد. حتی وقتی ما به آنجا می رویم، کفش هایمان را نیز بازرسی می کنند. چطور می شود که چنین بار بزرگی را از آنجا عبور دهند؟ تمامی این ها ساختگی است. تاخیر هواپیما نیز طبیعی است. پروازهای چارتر هم همیشه تاخیر دارند. از طرف دیگر، من مشروب خوردن نه استاد آبل ( محرم اف، رییس دانشگاه دولتی باکو ) و نه سایر اعضای هیئت را ندیده ام. همایش ما در اسپانیا در سطحی عالی برگزار شد و ۲۶۰ نفر در آن شرکت کرده بودند. من و استاد سیاووش نوروزوف ، رییس کمیته اتحادیه های اجتماعی و امور دینی مجلس جمهوری آذربایجان و استاد آبل محرم اف ، رییس دانشگاه دولتی باکو هم سخنرانی کردیم و نامه جناب رییس جمهوری ( الهام علی اف) هم قرائت شد. ”
الله شکور پاشازاده در پاسخ به سوالی درباره کاهش اختیارات اداره مسلمانان قفقاز و محول شدن برخی امور مربوط به دین در جمهوری آذربایجان به سایر ادارات دولتی نیز گفت : ” اختیارات اداره مسلمانان قفقاز در زمینه اداره مساجد و مکان های عبادت و نماز خواندن و موعظه کردن است. از اول هم اینطور بوده و اکنون هم اینطور است. درباره سایر امور، اوضاع نسبت به قبل تغییر کرده است. هم اکنون بیش از ۸۰۰ مسجد فعال در جمهوری آذربایجان وجود دارد. برای تامین فعالیت های این مساجد، نیازهای بزرگی وجود دارد که برطرف کردن آنها برای اداره مسلمانان قفقاز خیلی دشوار است. بدون کمک دولت ، انجام این کارها برای من سخت است. ما هم اکنون این همایش ها را هم به همراه “کمیته دولتی امور گروه های دینی” برگزار می کنیم. انجام این کارها توسط دولت، کمک به من است. اختیارات من هم در داخل مساجد و عبادت و موعظه است. ما با هم کار می کنیم و آنها هم به ما کمک می کنند. هیچ تبعیض جدید وجود ندارد. همکاری ما هم به نفع دولتمداری مان و هم به نفع دین است.”
الله شکور پاشازاده درباره پرداخت دستمزد روحانیون توسط دولت جمهوری آذربایجان نیز گفت : ” این حرف درست نیست. این از اختیارات رییس جمهوری است. جناب رییس جمهوری اعانه می دهد. این دستمزد نیست. دولت، به خادمان دین ( روحانیون) دستمزد نمی دهد، بلکه کمک می کند. زیرا، در کشور ما ، دین از دولت جداست. کسی که آن اعانه را اختصاص می دهد، مفتی ” سلمان موسی اف” ، معاون من ( معاون سنی رییس اداره مسلمانان قفقاز) است که رییس شورای حمایت از ” بنیاد ارزش های معنوی” است. وظیفه این شورا، رساندن کمکی است که رییس جمهوری به روحانیون اختصاص می دهد. اختصاص خودرو هم به همین شکل است. رییس جمهوری دستور داده است که به جمعیت های اداره کننده برخی مساجد جمهوری آذربایجان خودرو داده شود. ما نمی توانیم در این کارها دخالت کنیم.”
الله شکور پاشازاده گفت : ” اگر خدا قسمت کند سال آینده هفتاد ساله می شوم و فعالیتم در مقام ” شیخ الاسلامی” ( از زمان حاکمیت نظام کمونیستی شوروی تاکنون) نیز چهل ساله خواهد شد. من دو نظام را تجربه کرده ام. در رژیم کمونیستی فعالیت کرده ام و امروز هم به عنوان شهروند ( جمهوری ) آذربایجان مستقل خدمات زیادی دارم. خیلی چیزها عوض شده است. در آن دوره، قبل از رفتن به خارج، ما را به مسکو احضار و صحبت می کردند. کسانی را که به حج می رفتند، احضار و با آنها صحبت می کردند. می گفتند باید به گذرنامه شوروی خود افتخار کنید، یک شهروند شوروی مساوی با یکصد نفر سایر انسانهاست. اما، بعدا رژیم شوروی از بین رفت و معلوم شد همه چیز طور دیگری بوده است. جالب است که برخی از کسانی که در آن دوره ، از شوروی تعریف و تمجید می کردند، امروز صدایشان از این طرف می آید. وحشتناک تر اینکه برخی از آنها اکنون خودشان را دیندار نیز قلمداد می کنند و برخی کارها را هم خراب می کنند.”
الله شکور پاشازاده گفت: ” در سال ۱۹۹۰ ، در حالی که هنوز شوروی برقرار بود، در نشست سازمان همکاری اسلامی در سنگال ، از طریق گفتگو با روسای دولت های ایران و پاکستان و عربستان سعودی ، جمهوری آذربایجان را عضو این سازمان کردیم و تنها موردی که من قانون را نقض کردم در آن زمان بود که بجای ایاز مطلب اف ( رییس جمهوری سوسیالیستی آذربایجان شوروی) سند عضویت در سازمان همکاری اسلامی را امضاء کردم! در حالی که هنوز شوروی برقرار بود، جمهوری آذربایجان را عضو سازمان همکاری اسلامی کردیم…. افتخار می کنم که پس از واقعه ۲۰ ژانویه ( حمله ارتش سرخ به تظاهرکنندگان در باکو در ۲۰ ژانویه ۱۹۹۱ ) در شورای عالی مسکو، وقتی گورباچف می خواست با من دست بدهد، با او دست ندادم (!؟) و گفتم که دست شما به خون ملت من آغشته است.”

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا