آذربایجاناخبارویژه

بیانیه ی حاج ایلقار ابراهیم اوغلو در حمایت از حاج محسن صمداف رئیس حزب اسلام جمهوری آذربایجان و سایر زندانیان وجدان

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو طی بیانیه ای اعلام داشت که حقوق دکتر صمداف ، حاج آبگل سلیمانف و حاج طالع باقرزاده باید رعایت و برپا شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آزادخبر.آذ، در این بیانیه آمده است؛

حاج محسن صمداف، این نام را برای اولین بار در زمان انتخابات رئیس حزب اسلام  از زبان یکی از دوستان شنیدم. در ادامه نظرات مختلفی از سوی اشخاص متفاوت برای ریاست حزب شنیدم. در این میان من نیز علاقه مند بودم  که بفهمم بعد از مرحوم حاج علی اکرام چه کسی به عنوان رئیس حزب شناخته خواهد شد. این انتخابات چند ماه پس از جلسه شورای سیاسی اروپا که در قوبا برگزار شد صورت خواهد گرفت. این رویداد همزمان با ماه محرم بود و من برای اقامه نماز مغرب به مسجد رفتم. بعد از اقامه نماز به گوشه ای از مسجد رفته و برای انجام عزاداری سالار شهیدان مهیا شدم. در طول مراسم صداقت را از سیمای یک نفر که مشغول عزاداری بود احساس می کردم. بعد از آشنایی فهمیدم که این شخص، همان اسمی است که در طول انتخابات شنیدم حاج محسن صمداف.

همان شب تا ساعت 2 بامداد با یکدیگر گفتگو کردیم با هم شام خورده و به حجره کوچکی رفته و در آنجا درد دل کردیم. گفتگو و بحث ما بیشتر حول مسائل دینی و معنوی بود و کمتر به مسائل سیاسی و اجتماعی پرداختیم. بعد از این نیز ،دیدارهای ما ادامه داشت.

معمولاً در رویدادههای بین المللی مختلف که در قوبا برگزار می شد با یکدیگر ملاقات کرده و شام را نیز با هم می خوردیم و دراین زمانها نیز گفتگوی صمیمانه ما ادامه داشت و اگر بگویم که در این مدت با حاج محسن صمداف همانند دو برادر شده بودیم اغراق نکرده ام.

چند ماه گذشت و او به عنوان رئیس حزب اسلام انتخاب شد. در همین حال نیز روابط دوستانه ما در سطح بالایی ادامه داشت. البته طبیعی بود که بعد از انتخاب وی به ریاست حزب در برخی رویکردهای سیاسی و متدولوژی با هم اختلافاتی داشتیم اما در طول این مدت نیز هر دو تلاش کردیم که این اختلافات به روابط صمیمی و اخلاقی ما خلل و آسیبی نرساند.

در زمان تشدید و سرکوب در کشور ، هر کس سبک ، روش و رویکردی که خود صحیح می دانست را ادامه می داد و البته این تشدید و سرکوب سریعاً نتیجه خود را نشان داد و حاج محسن را نیز شامل شده و ایشان زندانی شدند.

من در اینجا نمی خواهم که اخبار گذشته را یادآوری کرده  و فکر نمی کنم که هیچ فایده ای هم داشته باشد. به اندازه کافی اتفاقات تلخ روی داد و بسیاری از افراد باایمان و مومن دچار وضعیت ناگواری شدند و موج دستگیری ناعادلانه صورت گرفت. با وجود اینکه در حال حاضر موج سرکوب کاهش داشته ولی فعالان اسلامی که در دوره قبل بازداشت شده اند هنور در زندان ها به سر می برند.

من لازم می دانم که برای بهبود شرایط آنها و یا آزادی آنان از زندان اقدامات اساسی صورت گیرد علی الخصوص محدودیتها و اعمال فشاری اخیری که برای حاج محسن صمداف صورت می گیرد باعث ایجاد نگرانی جدی شده است. علاوه بر این اخبار و اطلاعات نامشخصی در خصوص حاج آبگل سلیمانف و حاجی طالع باقر زاده در روزنامه در حال گسترش است.

حوزه ایمان ، یک خانواده بزرگ است و هر مشکلی که برای هر عضوی از این خانواده رخ می دهد به ما لطمه بزرگی است. چرا باحاج محسن ،حاج آبگل و حاجی طالع بطور متفاوت با سایر زندانیان سیاسی برخورد می کنند. آنها در طول زمان حبس خود مشغول هدایت افراد و زندانیان به سوی دین و معنویت هستند که این یک مسئله طبیعی است.

امروز این رفتار نامناسب، تمامی مومنان را ناراحت کرده است و البته آزادی کلیه  زندانیان  سیاسی و وجدان یک قدم مفید برای کشور است.

هم اکنون باید برای حاج محسن، حاج آبگل و حاج طالع همانند سایر زندانیان سیاسی و وجدان شرایط مناسبی ایجاد کنند که این نیز کمترین حقوق آنهاست و باید تمامی حقوق آنها تأمین و رعایت شود.

این بیانیه که با هماهنگی سایر گروه ها و نهاد های دینی صادر شده است خواستار برپایی حقوق  آزادی است و این نیز به عنوان یک فراخوان می باشد.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا