آذربایجاناخبار

به منظور ادای احترامی همیشگی؛ “لباس‌های خونین” شهداء 20 ژانویه تا امروز در آذربایجان نگهداری می‌شوند

کنفرانس نکوداشت فاجعه خونین سال 1990، با عنوان ” 20 ژانویه، قله شهادت” امروز در باکو برگزار شد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،به منظور پاسداشت ارزش‌‌های معنوی شهدا در جمهوری آذربایجان و به مناسبت 27 امین سالروز حادثه خونین بیستم ژانویه کنفرانسی با عنوان ” 20 ژانویه، قله شهادت” با همکاری کمیته دولتی برای کار با سازمان های مذهبی، امروز در باکو برگزار شد.
فوآد نورالله اف معاون اداره مسلمان قفقاز با حضور در این کنفرانس ابراز داشته است: برای حفظ ارزش‌های معنوی این شهیدان، لباس‌های خونین این جان باختگان تا به امروز در باکو نگهداری می‌‌شوند.
وی با اشاره به اینکه در اصل لازم بود شهدا با لباس‌هایشان به خاک سپرده شوند عنوان کرده است: به علت نابسامانی آن روزهای آذربایجان، مسئولان و ریش سفیدان حاضر در عرصه با مراجعه به رئیس اداره مسلمانان قفقاز الله شوکور پاشازاده چنین تصمیمی گرفتند که این لباس‌‌ها را نگه دارند.
نورالله اف خاطر نشان کرده است: ما تا به امروز از این لباس‌‌ها نگهداری کرده‌‌ایم چرا که تک تک این لباس‌های خونین خود یک تاریخ است.
وی همچنین با اشاره به درخواست‌‌های آن روز برای دفن شهدا ابراز داشته است: آن زمان بودند کسانی که خواستار به خاکسپاری شهدا در روستاها و زادگاه‌‌های متولد شده شان جهت سرپوش گذاشتن بر این حادثه بودند، لذا این شهدا با تلاش‌‌های فراوان توانستند شهدا را در قبرستان قدیمی چمبرنک به خاک بسپارند.
خاطر نشان می‌‌کنیم، چمبرنک همان گورستانی است که در اوایل قرن حاضر ارامنی‌‌هایی که شماری از هم وطنان آذربایجان را به قتل رسانده بودند در آنجا به خاک سپرده شده‌‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا