آذربایجاناخبارایران

چرا بیماران جمهوری آذربایجان برای معالجه به ایران سفر می کنند؟

دیروز بخش “جمعیت” رادیو آزادلیق گزارشی در مورد دلیل مراجعه بیماران جمهوری آذربایجان به ایران تهیه کرد که جواب های مردم جمهوری آذربایجان حقیقت مارجا را بیشتر مشخص می کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از رادیو آزادلیق، مدتی است مراجعات زیاد بیماران جمهوری آذربایجان به ایران سبب نگرانی مسئولین این کشور گردیده است و رسانه های دولتی و نیمه دولتی این کشور از هر فرصتی برای تخریب و ضعیف نشان دادن امکانات درمانی ایران سوء استفاده می کنند؛ اما شنیدن حرف دل مردم این کشور شاید برای مسئولین وزارت بهداشت این کشور نیز جالب توجه باشد.

بخش “جمعیت” رادیو آزادلیق دیروز گزارشی در مورد دلیل مراجعه بیماران جمهوری آذربایجان به ایران تهیه کرد که در آن مردم آذربایجان اعترافات صریحی انجام دادند.

اولین شخصی که سؤال خبرنگار رادیو آزادلیق را پاسخ گفت؛ خانم جوانی بود که از وضعیت بهداشت و درمان در کشورش نگران بود.

او در پاسخ به این سؤال که چرا بیماران جمهوری آذربایجان برای معالجه بیماری های خود به ایران سفر می کنند؟ ؛گفت: مطمئنا دلیلی ندارد جز این که به پزشکان ایرانی اعتماد بیشتری دارند.

مصاحبه شوند دوم اما مردی بود که بی پرده از مشکلات سیستم درمانی کشور گفت.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار گفت: اجازه دهید بگویم؛ دلیل آن این است که هم ارزان است؛ هم کیفیت خدمات دهی عالی است و هم دیگر برای پزشکان آذربایجانی اعتباری باقی نمانده است؛ من آشکارا به شما جواب می دهم؛ مردم دیگر اعتمادی به پزشکان و سیستم بهداشتی-درمانی  کشورشان ندارند.

مصاحبه شوند سوم نیز خانم جوانی بود که او هم سفره دلش را برای خبرنگار رادیو آزادلیق باز کرد.

او گفت: تنها دلیل مراجعه بیماران آذربایجانی به ایران ارزان بودن آن نیست؛ بلکه خدمات درمانی در ایران با کیفیت به مراتب بیشتری ارائه می شود؛ کلینیک های با کیفیت کشور ما دو برابر-سه برابر از مردم پول می گیرند ولی باز هم آزمایش ها را درست انجام نمی دهند؛ وقتی با یک بیماری ساده به کلینیک های کشور مان مراجعه می کنیم پزشکان نمی توانند آن را تشخیص دهند و درمان کنند و اکثر مواقع تجویز اشتباه نیز انجام می دهند و این سبب شده است تا اعتماد مردم به سیستم بهداشت و درمان کشورشان از بین برود.

اما مصاحبه شوند چهارم مرد پا به سن گذاشته ای بود که ریشه همه چیز را در علم می دید.

او در پاسخ به این سؤال که چرا مردم جمهوری آذربایجان برای درمان بیماری های خود به ایران سفر می کنند گفت: پزشکان ایرانی در دانشگاه های معتبر جهان تحصیل کرده اند؛ آنها باسواد و در کار خود متخصص هستند؛ علاوه بر این هزینه خدمات بهداشتی نیز در ایران خیلی کمتر است و این ها سبب شده است تا اتباع کشورمان برای درمان بیماری های خود به ایران سفر کنند.

مصاحبه شونده پنجم اما زن میان سالی بود که به سرعت و در عرض چند ثانبه حرفش را زد و از جلوی دوربین فرار کرد؛ گویی از چیزی می ترسید!

او در حالی که صدایش می لرزید گفت: چون آنجا ارزان است؛ به این دلیل آنجا می روند.

پنجمین نفر مرد میان سالی بود که او هم توانایی های پزشکان ایرانی را دلیل این تصمیم مردم کشور می دانست.

او در پاسخ به سؤال خبر نگار گفت: در واقع هزینه درمان در ایران خیلی کم است و پزشکان ایرانی نیز در کار خود تبحر دارند و واقعا بیماران را درمان می کنند!

مصاحبه شوند ششم مرد جوانی بود که ایران را خانه امید مردم کشورش می دانست.

او دلیل مراجعه مردم کشورش به ایران را این گونه تشریح کرد: مطمئنا ایران خانه امید مردم کشورماست و ملت ما به پزشکان ایرانی اعتماد بیشتری دارند. دلیل دیگر مراجعه بیماران آذربایجانی به ایران می تواند مسائل مادی باشد.

نفر بعدی اما وقتی با این سؤال خبرنگار رو به رو شد، درد دلش تازه شد و از گرانی های کشورش گفت.

او گفت: مسلما در ایران خدمات درمانی ارزان است، آن طرف(ارس) همه چیز ارزان است؛ در باکو همه قیمت ها سر به فلک کشیده است.

هشتمین نفر نیز دلیل مراجعه مردم کشورش به ایران را نا امیدی آنها از پزشکان کشورشان می دانست و ایران را محل امداد مردم جمهوری آذربایجان توصیف کرد.

او در جواب سؤال خبرنگار رادیو آزادلیق گفت: خوب انسان وقتی می بیند کسی نیست به او کمک کند مجبور می شود به جای دیگری مراجعه کند و برای خود محل امدادی پیدا کند؛ مردم کشورمان این راه را صحیح ترین راه می دانند.

پس از بارگذاری ویدئوی این مصاحبه بر روی سایت رادیو آزادلیق، نظرات نوشته شده برای این پست نیز جالب توجه بود؛ تمامی نظرات تأیید گر سخنان مصاحبه شوندگان بود. برخی نوشته بودند هیچ کس به پزشک آذربایجانی اعتماد نمی کند چون نمی خواهد بمیرد!

گفتنی است بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سالانه 103هزار بیمار از استانهای مختلف کشور و نیز کشورهای همجوار برای درمان و معالجه به مراکز درمانی دولتی و خصوصی کلانشهر تبریز مراجعه می کنند که از این حیث شهر علمی – پزشکی و دانشگاهی تبریز به عنوان رتبه دوم جذب توریسم درمانی ایران انتخاب شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا