آذربایجاناخبارارمنستانترکیهعمومیقره باغقره باغ

به ادعای تحلیلگر ارمنی؛پیامدهای ناگوار برای ارمنستان در پی طرح پنهانی علی اف و اردوغان برای قره‌باغ

رسانه‌های ارمنستان طرح مورد نظر سلیمان دمیرل و حیدر علی اف در مورد قره باغ در سال ۱۹۸۸ را دوباره زنده کرده‌اند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، براساس ادعاهای رسانه‌های ارمنی ترکیه و جمهوری آذربایجان برای آزادی مناطق اشغالی قره‌باغ برنامه مشترکی تدارک دیده‌اند. در این طرح به منظور آزادسازی اراضی اشغالی تقویت توان نظامی، اقتصادی،و سیاسی جمهوری آذربایجان، تضعیف ارمنستان با توسل به محاصره اقتصادی و حذف از پروژه‌های اقتصادی و سیاسی بین المللی در نظر گرفته شده است.

تحلیلگر ارمنی ایگور مرادیان در مقاله خود با عنوان “طرح مورد نظر ترکیه و جمهوری آذربایجان برای قره‌باغ” آورده است: آنکارا در عرصه بین الملل تمام قد از منافع جمهوری آذربایجان دفاع می‌کند. دو کشور سیاست واحدی را پیش می‌برند و هر دو کشور تصور می‌کنند که زمان حل مناقشه فرا رسیده است.

آنکارا به دنبال حل مناقشه قره باغ در چارچوب تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است و در این راستا سناریوی مورد نظر خود را پیش می برد.

بنابه گفته‌های تحلیلگر ارمنی: اتحادیه اروپا به ارمنستان به عنوان کشوری که از خود استقلال عملی ندارد می‌نگرد. آمریکا اگرچه به دنبال همکاری با ایروان در قالب ناتوست ولی عملا این همکاری را غیرممکن می‌داند. در این میان روسیه از وضعیت بلوکه ارمنستان نهایت استفاده را کرده و تمامی خواسته‌های خود را به این کشور تحمیل می‌کند.

غرب نیک می‌داند که روسیه از سودای خود در ارمنستان برای گسترش نفوذ در قفقاز جنوبی دست برنخواهد داشت و از این رو تمایل بیشتری برای همکاری با ترکیه و جمهوری آذربایجان از خود نشان خواهد داد و صد البته که پیش شرط لازم برای توسعه این روابط از منظر دو کشور حل مناقشه قره‌باغ است.

در بخش دیگری از سخنان مرادیان وجه دیگر طرح رونمایی شده است. در بخش دوم از نظر نویسنده نتایج این طرح به سود جمهوری آذربایجان خواهد بود. در واقع غرب با قبول وضعیت ارمنستان در قفقاز جنوبی به منظر وارد کردن فشار بر روسیه در این منطقه جمهوری آذربایجان را تقویت خواهد کرد.هرچند این برنامه چندان آسان به نظر نمی رسد اما ممکن شده است.

در واقع با حذف ارمنستان از صحنه رقابت در قفقازجنوبی و بر مبنای استراتژی آمریکا به منظور تاثیرگذاری دراین منطقه، همکاری با جمهوری آذربایجان و ترکیه لازم است. غرب با تشدید تحریم‌های مداوم در قبال روسیه عملا جنگ اقتصادی و سیاسی خود را علیه این کشور اعلام کرده است و این می تواند پیامدهای ناگواری برای ارمنستان در پی داشته باشد.

جمهوری آذربایجان و ترکیه از این شرایط به وجود آمده نهایت استفاده را خواهند کرد.در حل حاضر رهبران سیاسی ارمنستان در حالت یاس به سر می برند زیرا با ورود به اتحادیه اقتصادی اوراسیا آخرین پالس ‌های خود در قبال اتحادیه اروپا را نیز به دست خود خاموش کردند.

منبع:آناج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا