اخبارعمومیگرجستان

برگزاری همایش «وحدت اسلامی» در گرجستان

به مناسبت ولادت پیامبر اکرم (ص) و هفته وحدت، همایش «وحدت اسلامی» با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران و اداره مسلمانان گرجستان، در تفلیس برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ابتدای این مراسم که با حضور سفرای کشورهای اسلامی ایران، ترکیه و آذربایجان و نیز شیخ‌الاسلام مسلمانان گرجستان، مفتی‌های مناطق سنی‌نشین و جمعی از مسلمانان گرجستان برگزار شد، گروه مولوی‌خوانی در مدح و ثنای حضرت رسول اکرم (ص) اشعاری را اجرا کردند.

در ادامه رامین ایگیداف، شیخ‌الاسلام مسلمانان گرجستان با بیان سخنانی گفت: امروزه وحدت بین مسلمانان بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد و قدرت‌های استعماری تنها راه غلبه بر مسلمانان را ایجاد تفرقه بین آنها می‌دانند.

وی در ادامه گفت: مسلمانان باید بیشتر بر مشترکات مذهبی خود اتکا کنند و از بیان هرگونه مسأله که ممکن است موجب تفرقه شود خودداری کنند و این اتحاد و وحدت تنها راه مقابله با حکومت ظلم و غلبه بر اندیشه‌های تفرقه‌برانگیز ظالمان است.

در ادامه شیخ یاسین، مفتی شرق گرجستان و بگلار گاماشیدزه، مفتی غرب گرجستان مطالبی را در بیان لزوم وحدت بین شیعه و سنی بیان کرده و شرایط مطلوب بین مسلمانان گرجستان را حاصل اتحاد و همفکری آنها بیان کرد.

زازا واشاقمادزه، رییس آژانس ادیان و امور مذهبی گرجستان هم ضمن تبریک سالروز ولادت پیامبر اسلام (ص)، گفت: کشور گرجستان به دلیل شرایط ویژه جغرافیای از گذشته محل مهاجرت و مسافرت مردمان سراسر جهان به این کشور بوده است و این موضوع باعث شده مردم این کشور میزبان اقوام با ادیان مختلف باشند و این نکته بسیار حایز اهمیت است.

وی در ادامه گفت: مسلمانان در سال‌های گذشته بدون هیچ مشکلی در کنار همشهریان مسیحی خود زندگی کرده و در عرصه‌های اجتماعی حضور داشته‌اند.

در پایان این همایش نمایندگان هر کشور در خصوص لزوم وحدت بین مسلمانان و سایر ادیان گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

همچنین در حاشیه برگزاری این همایش، مجتبی کامران‌فرد، رایزن فرهنگی ایران در گرجستان در گفت‌وگو با رییس آژانس ادیان گرجستان، رییس اداره ادیان ترکیه و جمعی از میهمانان سنی از غرب گرجستان، گفت: اسلام و مسیحیت بر پایه مهربانی بین انسان‌ها استوار شده و لقب پیامبر اسلام (ص) رحمت‌للعالمین است؛ یعنی هدایت و رحمت او شامل تمام جهانیان است و پیامبر (ص) برای سعادت دنیا و آخرت انسان‌ها مبعوث شده و کوشیده است.

وی در ادامه گفت: حضرت محمد (ص) می‌فرماید: «وحدت موجب رحمت و تفرقه موجب عذاب خواهد شد.» از این رو با توجه به شرایط ویژه‌ای که امروز در جهان شاهد آن هستیم و برخی از انسان‌ها و گروه‌های کج‌اندیش به نام اسلام و دین، رفتار خشن و غیرانسانی انجام می‌دهند، بنابراین ایجاد وحدت ضرورت بیشتری داشته تا این افراد و تفکرات غیرانسانی نتوانند به ریشه ادیان ضربه زده و تفرقه بین ادیان و مذاهب شوند.

بنا بر اعلام این خبر، در این همایش و از طرف اداره مسلمانان گرجستان، به دلیل آنچه توسعه و تعمیق فعالیت‌ها در عرصه مشترکات مذهبی عنوان شد، از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، با اهدای لوح تقدیر به رایزن فرهنگی کشورمان تجلیل به عمل آمد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا