آذربایجاناخبارایرانعمومی

برگزاری همایش تجارت مشترک شرکتهای دانش بنیان ایران و جمهوری آذربایجان

همایش تجاری مشترک شرکت های دانش بنیان ایران و جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه در مرکز اقتصادی باکو برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در این همایش یک روزه که با حضور جواد جهانگیرزاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان  و علی وحدت، رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و نیز مقامات و نمایندگان بیش از ۵۰ شرکت ایرانی و ۶۰ شرکت آذربایجانی برگزار شد، همکاری دو کشور در حوزه دانش بنیان و نوآوری مورد بررسی قرار گرفت.

جهانگیرزاده طی سخنانی در این همایش با اشاره به گسترش بیش از پیش روابط  جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، همکاری شرکت های دانش بنیان را ظرفیت جدید تعاملات اقتصادی دو کشور عنوان کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که استفاده از این ظرفیت ها و گسترش همکاری در راستای منافع دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان به کار برده شود و فصل جدید همکاری میان شرکت های دانش بنیان شکل گیرد.

جهانگیرزاده گفت: حجم گردش تجاری ایران و جمهوری آذربایجان اگر چه در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۲۰ میلیون دلار  تشکیل می داد، در حال حاضر ۳ برابر بیشتر از آن می باشد و باید در راستای افزایش هر چه بیشتر این رقم تلاش های لازم از خود نشان دهیم.

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ایران نیز گفت: برای توسعه بازار شرکتهای دانش بنیان در خارج از کشور امروز با بیش از ۵۰ شرکت دانش بنیان و فن آوری ایرانی وارد باکو شدیم.

  علی وحدت افتتاح دفتر شرکت های دانش بنیان در باکو به منظور نمایش و  توسعه محصولات دانش بنیان ایرانی در جمهوری آذربایجان را از جمله برنامه این سفر سه روزه اعلام کرد و افزود: این پایگاه صادراتی به شکل دایمی برقرار خواهد بود و همچنین می تواند به برقراری ارتباط نزدیک میان  شرکت های دانش بنیان ایرانی و شرکت های مستقر در جمهوری آذربایجانی کمک کند.

 وی خاطر نشان کرد: اکوسیستم استارتاپی و دانش بنیان ایرانی در منطقه بی نظیر است و همین موضوع فرصتی را ایجاد می کند تا در کشورهای دیگر بازارهای خوبی را به دست آورند و تجربیات قبلی در این زمینه نیز بسیار موثر بوده و امیدوارم که شرکت های ما در کشور جمهوری آذربایجان نیز بتوانند به خوبی معرفی شوند .

وی افزود: در سالهای اخیر به همت بخش دولتی و بخش خصوصی در جمهوری اسلامی ایران اکو سیستم فن آوری و نوآوری پیشرفت قابل توجهی داشته است و در حال حاضر بیش از ۴هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان خصوصی در حوزه فن آوری در ایران فعال هستند  و محصولات و راه حل های نوآورانه و پیشرفته را عرضه می کنند.

وی با اشاره به حمایت های لازم دولت از فعالیت این شرکت ها، ابراز امیدواری کرد که دیدار و مذاکرات میان شرکت های ایرانی و جمهوری آذربایجان نتایج ثمر بخشی داشته باشد.

شرکت های دانش بنیان ایرانی حاضر در این  همایش در رشته های نرم افزار، مواد پلیمری، اتوماسیون، بخش های تولیدات صنعتی و آزمایشگاهی فعال هستند.

این همایش با دیدار چهره به چهره مقامات شرکت های دو کشور با هدف بررسی راههای همکاری ادامه خواهد داشت و همچنین فردا ( پجنجشنبه ) نمایشگاه محصولات شرکت های دانش بنیان ایرانی در باکو گشایش خواهد یافت.

دیدار با برخی از مقامات اقتصادی جمهوری آذربایجان از جمله برنامه رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ایران در این سفر به باکو می باشد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا