آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعکسعمومی

برگزاری نشست بازخوانی عهدنامه سیاسی-تاریخی گلستان در دانشگاه محقق اردبیلی/ تصاویر

نشست بازخوانی تاریخی-سیاسی عهدنامه گلستان با حضور اساتید، کارمندان و نیز کارشناسان سیاسی و تاریخی در محل سالن جلسات ساختمان سبلان دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، به همت مرکز پژوهش های فرهنگی آذربایجان دانشگاه و با مشارکت حوزه هنری استان اردبیل و موسسه فرهنگی قفقاز همزمان با سالروز انعقاد عهدنامه گلستان نشست بازخوانی تاریخی-سیاسی عهدنامه گلستان با حضور اساتید، کارمندان و نیز کارشناسان سیاسی و تاریخی در محل سالن جلسات ساختمان سبلان دانشگاه محقق اردبیلی برگزار گردید.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا مصلح نیا مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی ۱۹ مهر در این نشست گفت: متاسفانه در گذشته ده ­ها سال دسیسه برای جداسازی پاره­ های تن ایران عزیز چه در قالب جنگ و قراردادهای ننگین و چه در قالب تغییر خط و تحریف تاریخ و مهندسی فرهنگی اهالی سرزمین­ های جداشده انجام شده است.

دکتر عادل آزاد دل مدیر برنامه­­ ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی نیز رجوع به منابع و اسناد مهم سیاسی و تاریخی کشور و خوانش دوباره آنها را در راستای جلوگیری از انحراف روایت ­های تاریخی و در عین حال معرفی واقعیت ­های تاریخی ایران در ادوار مختلف، ضروری دانست.
دکتر عبدالله بحرالعلومی کارشناس مسائل قفقاز و آناطولی نیز با اشاره به نقش روسیه در این عهدنامه به عنوان متخاصم اصلی، بیان داشت: روس ها با اطلاع از وضعیت آن دوره ایران، از شرایط نابسامان داخلی ایران سوء استفاده نموده و با دخالت مستقیم انگلیس عهدنامه گلستان را تنظیم نمودند و به واسطه آن ارمنستان، نخجوان و قسمتی از تالش از ایران جدا شد.
دکتر بهنام صحرانورد کارشناس مسائل سیاسی نیز ضمن تعریف منافع ملی برای کشورها، بیان داشت: برای دستیابی به منافع ملی توسط کشورها سه عامل اصلی اکتفا به داشته های ارضی، ایجاد روابط با کشورهای مختلف و  چنگ اندازی بر منافع کشورهای مختلف اتفاق می­ افتد.
وی افزود: در سیاست های داخلی و خارجی ایران و کشورهای منطقه در دوره قاجار ناکارآمدی به وضوح دیده می شود که عهدنامه گلستان به عنوان اولین عهدنامه ایران در دوره معاصر است که به واسطه آن بخشی از ایران در اختیار کشوری دیگر قرار گرفت و امتیازات دیگری نیز به روسیه واگذار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا