اخبارایرانگرجستان

برگزاری نشست ادبی «اخلاق در آثار سعدی» در گرجستان

به همت رايزني فرهنگي كشورمان در گرجستان و به مناسبت زادروز استاد سخن سعدی، نشست ادبی «اخلاق در آثار سعدی» در دومين روز از ارديبهشت، در محل سالن اجتماعات دانشگاه دولتی تفلیس، برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در این مراسم که با حضور محمدرضا دربندی، معاون بین‌الملل بنیاد سعدی، محسن کبریاییظزاده، کاردار سفارت كشورمان در تفليس، نومادی بارتایا، رییس کرسی ایران‌شناسی دانشگاه دولتی تفلیس، اساتید، ایران‌شناسان و جمعی از کارگزاران ايران در تفلیس آغاز شد، دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دولتي تفلييس قطعاتی از سروده‌های سعدی را به همراه ترجمه گرجی آن، خوانش كردند.

پس از آن محمدرضا دربندین معاون بین‌الملل بنیاد سعدی در سخناني در بیان ویژگی‌های ادبیات ایران و آثار سعدی، گفت: صلح‌طلبی و نوع‌دوستی در آثار کلیه شعرای ایرانی به ویژه سعدی مشهود است و این خود گواه توجه به جهات معنوی انسان است.

وی در تبیین جایگاه سروده‌های سعدین گفت: آثار سعدی در ادبیات کلاسیک جهان منحصر به فرد بوده و جایگاه ویژه‌ای در ادبیات جهان داشته و مورد توجه ایران‌شناسان در سایر کشورها هست.

دربندي افزود: جمهوري اسلامي ایران با استفاده از این ظرفیت ادبی ارزشمند، تعامل و دوستی با جهانیان را سرلوحه روابط اجتماعی خود قرار داده و در این مسیر با تمام توان حرکت خواهد کرد.

وی در پایان سخنان خود گفت: توجه به مشترکات فرهنگی می‌تواند موجب توسعه روابط بین کشورها باشد، از این رو انتظار داریم در آینده شاهد همکاری‌های بیشتر در زمینه‌ها و سطوح مختلف بین دو کشور باشیم.

در ادامه اين نشست، نومادی بارتایا، رییس کرسی ایران‌شناسی دانشگاه دولتی تفلیسن در خصوص جایگاه سعدی و آثارش در ادبیات جهان، گفت: سعدی یکی از محبوب‌ترین شعرای شناخته شده در گرجستان است و می‌توان استاد سخن را، میراث جهانی ملت‌ها دانست.

وی در ادامه اظهار كرد: بسیاری از مردم گرجستان از طریق خواندن ترجمه‌های آثار سعدی با ادبیات ایران آشنا شده‌اند و می‌توان گفت كه سعدین سنبل و نشان ادبیات فاخر ایران زمین است.

مجتبی کامران‌فرد، رایزن فرهنگی کشورمان در گرجستان، ديگر سخنران اين نشست بود كه طي سخنراني خود توضیحات مختصری از جایگاه سعدی و آثارش در ادبیات ایران و جهان را ارايه داد. وی گفت: آنچه سروده‌های سعدی را در تاریخ ادبیات جهان بی‌همتا كرده، توجه به دو عامل ادبی و جامعه‌شناختی جوامع است.

وي افزود: سروده‌های سعدی در عین سادگی، خلاصه‌ای از تفکرات صحیح انسانی و مفاهیم عمیق اخلاقی را بیان می‌کند و سلامت دنیا و آخرت بشر را به همراه دارد.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه بيان كرد: توجه به خرد و اندیشه، تواضع و تعلیم و تربیت از ویژگی‌های منحصر به فرد استاد سخن سعدی است و در واقع می‌توان سعدی را پاسدار زبان فارسی در طول تاریخ دانست و هیچ کس را قدرت رقابت با او نیست.

كامران‌فرد در پایان سخنانش گفت: اگر قدرت‌های جهانی تنها یک بیت از اشعار سعدی را که مانند نگینی سر در ساختمان سازمان ملل را درخشان کرده، ملاک عمل قرار می‌دادند، بی‌شک جهان امروز شاهد این بدرفتاری‌ها نبود. این گفته سعدی نشان از اخلاق انسانی، طبع بلند او و گواه این موضوع است که او و آثارش مخصوص مرز و جغرافیای ایران زمین نیست و جهانیان ارزش سروده‌های او را دریافت نكرده‌اند.

انتهاي پيام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا