آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعکسعمومی

برگزاری مراسم ویژه سی امین سالگرد برقراری روابط باکو-تل آویو از سوی جمهوری آذربایجان/ تصاویر

مراسم ویژه ای به مناسبت سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک جمهوری آذربایجان با رژیم جنایت پیشه صهیونیستی در شهر باکو برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از آذرتاج، در مراسم ویژه ای که در وزارت خارجه جمهوری آذربایجان برگزار شد، جیحون بایرام اف، وزیر خارجه این کشور برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی در آوریل 1992 را واقعه ای مهم و نقطه عطف توصیف کرد.
یوئل زازووزوف، وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی نیز که چندی است در جمهوری آذربایجان به سر می برد، شرایط ویژه ای را که برای یهودیان در جمهوری آذربایجان فراهم شده ، از نظر رژیم صهیونیستی بسیار عالی ارزیابی کرد.
در این مراسم ویژه مقامات عالیرتبه و نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان نیز حضور داشتند.
همچنین میکائیل جبار اف، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان که از مهره های بسیار مهم رژیم صهیونیستی در باکو محسوب می شود و اختیارات گسترده ای در امور اقتصادی و دارایی جمهوری آذربایجان دارد، با انتشار پستی مدعی شد که مناسبات میان دو طرف به اندازه تاریخ آنها کهن و دیرینه است!
در همین حال، در دیدار هیاتی از مقامات سازمان آب و شرکت “مکوروت” رژیم صهیونیستی با مقامات سازمان آب جمهوری آذربایجان تاکید شد که میان دو طرف در زمینه مدیریت منابع جمهوری آذربایجان قرارداد امضاء خواهد شد.
به گزارش آذرتاج، آریه گوت، رییس نمایندگی “مرکز بین المللی چندفرهنگ گرایی باکو” در فلسطین اشغالی و مدیر “خانه آذربایجان در اسراییل” نیز در مقاله ای برای “جوییش پرس” درباره گشایش دفتر نمایندگی تجاری جمهوری آذربایجان در تل آویو گفت: «روابط اسراییل و جمهوری آذربایجان به سطح بالاتری رسیده است.»
آریه گوت که در تعیین سیاست های جمهوری آذربایجان نقش مهمی دارد، افزود: « من به عنوان یک شهروند اسرائیلی، فقط می توانم با افتخار بگویم که رهبری آذربایجان برای جامعه یهودی احترام و توجه زیادی قائل است. تحت نظارت رئیس جمهور الهام علی اف، دو کنیسه و بزرگترین مرکز آموزشی یهودیان در قفقاز جنوبی در باکو ساخته شده است. افتتاح رسمی موزه یهودیان کوهستانی آذربایجان در آینده نزدیک برنامه ریزی شده است. این اولین موزه یهودی در قفقاز جنوبی خواهد بود. دولت اسرائیل همچنین از نقش رهبری آذربایجان در رابطه با جامعه یهودی قدردانی می کند. بنابراین، روابط بین کشورهای ما و همچنین بین آذربایجان و یهودیان ساکن این کشور را نمی توان صرفا به عنوان روابطی برای منافع متقابل عادی توضیح داد. روابط نوین بین دو کشور بر ارزش های مشترک و تاریخ مشترک استوار است. در هر دو کشور، پیوندهای انسانی مستحکم و عزم برای زندگی در جوامعی با مدارا مذهبی حاکم است.»
آریه گوت قوم یهود را از اقوام مهم در جمهوری آذربایجان قلمداد کرده و افزوده است: « قوم یهود هرگز با آزار و اذیت، توهین، غارت و دیگر مظاهر یهودستیزی در آذربایجان مواجه نشده است. هر اسرائیلی که به آذربایجان سفر کرده است می تواند تأیید کند که درهای کنیسه های آذربایجان در شب ها نیز باز می ماند و نیازی به حلقه امنیتی نیست. حال آنکه، چنین حلقه های امنیتی را می توان در پاریس یا لندن دید. در آذربایجان، هم یهودیان ارتدوکس و هم اسرائیلی های عادی می توانند بدون هر گونه تردیدی لباس های سنتی یهودی بپوشند. اما، استفاده از این لباس های یهودی در غرب، تقریباً غیرممکن است.»
همچنین در دیدار یوئل رازووزوف، وزیر گردشگری اسراییل با جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، گشایش دفتر جدید نمایندگی تجاری جمهوری آذربایجان در تل آویو گامی در جهت ارتقای مناسبات دو طرف عنوان شد و بر ضرورت مشورت ها و رایزنی های مستمر دوطرف در خصوص موضوعات مختلت تاکید شد!
یوئل رازووزوف در دیدار با فواد مرادوف، رییس کمیته دولتی امور دیاسپورا جمهوری آذربایجان نیز همکاری های دو طرف در زمینه دیاسپورا را بررسی و بر اهمیت فعال بودن یهودیان در جمهوری آذربایجان و آذربایجانی ها در اسراییل تاکید کرد.
اسحاق هرتزوگ، رییس جمهوری رژیم صهیونیستی نیز در پیام به الهام علی اف به مناسبت سی امین سال برقراری روابط دو طرف، خواستار گشایش سفارت جمهوری آذربایجان نزد رژیم صهیونیتسی شد و علی اف را برای گشایش سفارتخانه جمهوری آذربایجان نزد رژیم غاصب و جنایت پیشنه صهیونیستی طی سال پیش رو به اسراییل دعوت کرد!
اسحاق هرزوگ در پیامش به علی اف نوشته است: «این سالروز فرصت مغتنمی برای من جهت ابراز خرسندی از روابط خوب دوجانبه بین دولت اسرائیل و جمهوری آذربایجان و همچنین همکاری های موجود در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بسیاری دیگر است. این رویداد که با تجدید روابط ما به یادماندنی شده است، بطور ویژه ای برای من بسیار عزیز است. بنابراین، رئیس جمهور فقید ششم اسرائیل، پدرم حاییم هرزوگ در آن زمان رئیس دولت اسراییل بود.»
علی اف نیز در پیامی به همتای صهیونیست خود ضمن تاکید بر برقرار شدن شرایط ویژه برای یهودیان در جمهوری آذربایجان تاکید کرد: « امروز فرصت های خوبی برای توسعه و گسترش همکاری ها بین کشورهای ما وجود دارد. من معتقدم که برای تامین منافع ملت‌هایمان که همدلی زیادی با یکدیگر دارند، می‌توانیم از فرصت‌های موجود برای تعمیق بیشتر روابط دوستانه سنتی و همکاری‌های ثمربخش خود با تلاش‌های مشترک استفاده کنیم!»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا