آذربایجاناخبارعمومی

برگزاری مراسم شب قدر از سوی «جمعیت دینی جمعه» جمهوری آذربایجان

حجت الاسلام حاج ایلقار ابراهیم اوغلو ، رهبر «جمعیت دینی جمعه» جمهوری آذربایجان در موعظه نخستین شب قدر خواستار توجه انسان ها به مبارزه با ویروس های معنوی شد که شدیدتر از ویروس های مادی انسان ها را تهدید می کنند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حجت الاسلام ایلقار ابراهیم اوغلو در پخش زنده تصویری مراسم شب قدر از صفحه فیسبوک خود با اشاره به فرمایش آیت الله العظمی سید علی خامنه ای مبنی بر اینکه مهمترین عمل شب های قدر دعاست، اعمال شب قدر را تبیین کرد و گفت: « در این روزهای قرنطینه، شب های احیای ویژه ای پیش رو داریم. درست است که باید تمامی تدابیر ایمنی لازم در برابر ویروس مرگباری که با آن مواجهیم، رعایت کنیم. اما، چطور است که بشر ویروس معنوی را فراموش کرده است؟ ویروس بی خدایی بشریت را فراگرفته و از تعلیم و تربیت دور کرده است. آیا فقط در زمانی که ویروس های وهابی و داعشی سر بر می آورند، بشر به یاد مبارزه با ویروس های معنوی خواهد افتاد؟»
رهبر «جمعیت دینی جمعه» جمهوری آذربایجان با بهره گیری از افکار استاد شهید مرتضی مطهری در تبیین معنای آیه 16 سوره حدید، ماجرای توبه واقعی فیضل ابن ایاز با شنیدن این آیه مبارکه را تشریح کرد و افزود:« فضیل در یکی از راهزنی هایش، به اموال شخصی که دارایی اش را به خدا سپرده بود، تعدی نکرد و گفت که ما سارق مال مردم هستیم و نه سارق دین آنها! فضیل برغم سابقه تیره اش در سرقت و چپاول اموال انسان ها، بخاطر رعایت حق انسان ها در حفظ دین خود، از عنایت خداوند بهره مند و موفق به توبه واقعی شد و با شنیدن آیه 16 سوریه حدید، وقت توبه واقعی فضیل فرا رسید.»
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو افزود: « همانطور که در عاشورا حق و باطل رو در روی هم قرار گرفته بودند، هم اکنون نیز در درون ما حق و باطل رویاروی هم قرار دارند. آیا همانطور که در آیه 16 سوره حدید آمده، وقت آن نرسیده است که قلوب ما هم نرم شود و با خشوع متوجه یاد خدا بشویم؟»
حجت الاسلام ایلقار ابراهیم اوغلو پس از قرائت زیارت امام حسین (ع) ایام محاصره حرم حضرت زینب (س) توسط داعش را یادآوری کرد و گفت: « زمانی که داعش حرم بی بی زینب (س) را محاصره کرده بود، مجاهدان اسلام از جمله شهید همدانی که در خدمت حاج قاسم سلیمانی بودند، حلقه های انسانی را برای دفاع از حرم بی بی زینب (س) تشکیل دادند و تاکید کردند که یا زینب (س) اگر در عصر عاشورا نبودیم که برای دفاع از خیمه ها حاضر شویم، امروز هستیم تا از حرمت دفاع کنیم. نتیجه همین دفاع بود که وقتی حاج قاسم سلیمانی نیز شهید و بدنش همانند شهید کربلا قطعه قطعه شد، یقینا بی بی زینب (س) هم به استقبال شهید سلیمانی آمد و به این شهید بزرگوار خوشامد گفت.»
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو با اشاره به حضور نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در شهر شوشا در سالروز اشغال این شهر، دعا کرد: « خدایا به این ملت حسین دوست، شایستگی و لیاقت آزادسازی قره باغ و شوشا را با روحیه شهادت طلبی انسان های مومن نصیب کن! خدایا آزادی قره باغ و فلسطین را تسریع فرما! خدایا عمر مراجع و خصوصا مقام ولایت را طولانی و پربرکت فرما!»
در این مراسم احیاء که مومنان و شب زنده داران جمهوری آذربایجان از طریق امکانات فضای مجازی در آن شرکت داشتند، سایر دعاها و اعمال شب قدر نیز اجرا شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا