آذربایجاناخبار

مشروح دیدار جان بولتون با علی اف

جان بولتون، دستیار امنیت ملی دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در سفر به باکو با الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان دیدار کرد و گفت جمهوری آذربایجان در بخشی خیلی استراتژیک از دنیا قرار دارد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  خبرگزاری رسمی آذرتاج ، جان بولتون در این دیدار گفت : ” امیدوارم بازهم به جمهوری آذربایجان سفر کنم. مناسبات با جمهوری آذربایجان، برای آمریکا از اولویت بالایی برخوردار است. اهمیت این روابط در بخش های سیاسی و اقتصادی و امنیتی و سایر زمینه ها افزایش یافته است. جمهوری آذربایجان در بخشی خیلی استراتژیک از دنیا قرار دارد. قصد داریم در این سفر درباره وضعیت کنونی روابط دو کشور و تهدیدات موجود برای صلح و امنیت بین المللی گفتگو کنیم. آمریکا می خواهد همکاری با جمهوری آذربایجان را در زمینه های انرژی و اقتصاد و مبارزه با ترورسیم و تجارت انسان توسعه دهد. آمریکا به خوبی می فهمد که مناقشه قره باغ کوهستانی مهمترین اولویت جمهوری آذربایجان است . یکی از اهداف سفر من هم مطلع شدن از دیدگاه جمهوری آذربایجان درباره وضعیت حل مناقشه قره باغ است. ”
الهام علی اف نیز گفت : ” مناسبات جمهوری آذربایجان و آمریکا در زمینه های مختلف موفقیت آمیز است. آمریکا به عنوان یکی از روسای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در روند جستجوی راه های حل مناقشه قره باغ، نقش مهمی ایفاء می کند. ارمنستان به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره مناقشه قره باغ اعتنا نمی کند و برای حفظ وضع موجود تلاش دارد که این نیز غیرقابل قبول است. تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان باید احیاء شود و امیدواریم که فعالیت روسای گروه مینسک در این زمینه نتیجه عملی خواهد داشت. جمهوری آذربایجان در عملیات صلح بانی در افغانستان مشارکت دارد و اخیرا شمار نظامیان خود را در این عملیات به ۱۲۰ نفر افزایش داده است و این نیز نشانه خوبی از ایفای سهم جمهوری آذربایجان در عملیات حمایت قاطعانه است. جمهوری آذربایجان همچنین حمایت لجستیکی و تدارکاتی مهمی از این عملیات می کند. ”
علی اف گفت: ” خیلی از شرکت های آمریکایی سالهاست که به عنوان سرمایه گذار و پیمان کار فعالیت موفقیت آمیزی در بخش انرژی و غیرانرژی جمهوری آذربایجان دارند. در بخش انرژی، جمهوری آذربایجان با آمریکا در سطحی عالی همکاری می کند و این نیز به نوبه خود به توسعه منطقه ای کمک می کند. در میان این طرح ها، طرح انتقال گاز “دهلیز جنوبی گاز” اهمیت زیادی دارد. این طرح ۴۰ میلیارد دلاری در آستانه تکمیل است و در تامین امنیت انرژی اروپا و ثبات منطقه ای نقش مهمی خواهد داشت. از آمریکا بخاطر حمایت از اجرای “طرح دهلیز جنوبی گاز” تشکر می کنم.”
علی اف تاکید کرد :” برای سفر جناب جان بولتون به جمهوری آذربایجان اهمیت فراوانی قائلم و اطمینان دارم که این سفر به تحکیم روابط و همکاری میان دو کشور خدمت خواهد کرد. ”
در این دیدار ، همکاری استراتژیک جمهوری آذربایجان و آمریکا در زمینه های مختلف بررسی و درباره تداوم موفقیت آمیز این روابط ابراز اطمینان شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا