آذربایجاناخبارایران

برگزاری مراسم اربعین حسینی در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو

به مناسبت ایام صفر و در آستانه اربعین حسینی، رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو مراسم شب شعر در سالن اجتماعات شهریار رایزنی فرهنگی برگزار نمود.

در این مراسم که جمعی از شعرا، مداحان و دوستداران اهلبیت عصمت و طهارت (ع) و میهمانانی از میهن اسلامیمان و کشورهای ترکیه، لبنان و گرجستان در آن حضور داشتند، برنامه ها با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم توسط یکی از قاریان جمهوری آذربایجان آغاز گردید، سپس کلیپ بسیار زیبایی ازپیاده روی اربیعن حسینی از نجف تا کربلا به زبان آذری به نمایش گذاشته شد.

در ابتدای مراسم سید ابراهیم ابراهیمی رایزن فرهنگی کشورمان در باکو طی سخنانی به برخی از زوایای نهضت اباعبدالله الحسین علیه السلام و حادثه عظیم عاشورا اشار کرد و با اشاره به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) که فرموده بود “محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است” به نقش حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در رسوا سازی آل یزید و روشنگریهای آنحضرت بعد از حادثه کربلا نکاتی را ارایه نمود.

وی همچنین به جریان عظیم و خود جوش پیاده روی اربیعن حسینی که هم اکنون در جریان است اشاره و این جریان را بسیار موضوع حیرت انگیزی دانست، وی در ادامه گفت: ما هر ساله شاهد حضور حدود بیست میلیونی زائران کربلای معلی در روز اربعین هستیم و این نمایش بزرگ جهانی نمایانگر قدرت اسلام و تشیع است و این نقطه ی عطفی در جریان سازی نهضت عاشوراست و از آن طرف نیز، چندی پیش شاهد حضور کمتر از 4 میلیون نفر در منا بودیم که بیش از 5000 کشته و دهها هزار نفر نیز مجروح می شوند و در مقایسه با امکانات و تعداد زوار، این دو مراسم هیچ تناسبی با هم ندارند، پس چگونه است که زائران خانه خدا آنگونه به خاک و خون کشیده شدند ولی صدایی از مدعیان حقوق بشر در نمی آید. این در حالی است که همه ساله در تحویل سال نو در مشهد مقدس شاهد تجمع و حضور میلیونی مردم در حرم مطهر حضرت ثامن الحجج علی بن مسی الرضا (ع) هستیم و با اینکه در یک زمان محدود و حتی در دقیقه و ثانیه تحویل سال مردم تلاش میکنند خود را به حرم مطهر برسانند هیچ مشکلی پیش نمی آید.

در این مراسم سید نورالدین و الشن خزر از شعرای اهل بیت اطهار (ع) اشعار بسیار زیبائی در وصف اباعبدالله (ع) و خاندان مطهرشان سرودند که بسیار مورد توجه حضار قرار گرفت. در ادامه نیز چند تن از چهرهای شناخته شده موسیقی آیینی در رثای سیدالشهدا و قمر منیر بنی هاشم مرثیه سرایی نمودند.

لازم به ذکر است در این مراسم خانمها کوهی و نراقیان، دو تن از بانوان سخنران از کشورمان که با هماهنگی رایزنی فرهنگی باکو با حوزه هنری استان آذربایجان شرقی در باکو آمده بودند نیز شرکت داشتند که سرکار خانم نراقیان در وصف ایام محرم و صفر و مصیبت وارد شده به خاندان عصمت و طهارت در این ایام، سخنرانی و اشعار بسیار زیبا و تاثیرگذاری را سرودند.

گفتنی است میهمانان ایرانی اعزامی توسط حوزه هنری تبریز به همراه چند تن از خانمهای اعضاء گروه اهل بیت گرجستان و یکی از شخصیتهای دینی زن از ترکیه و دو نفر از بانوان لبنانی به دعوت انجمن زنان نرجس جمهوری آذربایجان به این کشور دعوت شده بودند که مقرر گردیده در همایش نقش زن در اسلام که قرار است از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان در باکو برگزار گردد شرکت نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا