آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

برگزاری مراسم احیاء در مساجد جمهوری آذربایجان در فضای تشدید سرکوب حاکمیت

مراسم های احیاء در نخستین شب قدر در مساجد جمهوری آذربایجان در فضای رعب و نامناسبی که حاکمیت با دستگیری شمار زیادی از روحانیون و دینداران تحت عنوان «شبکه جاسوسی ایرا»" ایجاد کرده است، برگزار شد!

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در تصاویری که از مراسم های مختلف احیاء در شب گذشته در بستر یوتیوب بارگذاری شده ، مشاهده می شود که برخی از مراسم های احیاء بدون حضور مردم برگزار شده و در برخی دیگر از مراسم ها در مساجد کمابیش مردم حضور دارند که با مراسم های پرازدحام سال های قبل تفاوت زیادی دارد.
واعظان و مداحان در این مراسم ها ضمن قرآن به سر گرفتن و دعا برای عاقبت به خیری و بخشش گناهان و قبولی طاعات و عبادات حضار و مردم جمهوری آذربایجان و مسئلت آبادانی کشور و مغفرت شهدا و طلب شفای بیماران و مجروحان جنگ و صبر برای خانواده های جان باختگان جنگ و حل مشکلات رزمندگان و تحکیم وحدت مردم، به طور ضمنی با دعا درباره دوستان و دشمنان کشور کوچک جمهوری آذربایجان، احساسات درونی و خواسته های قلبی خود را در این خصوص نیز با خداوند در میان گذاشتند.
دعاهایی از قبیل اینکه “خداوندا ما را با دوستان مان رئوف و مهربان گردان! و شرّ دشمنانمان را از ما دور گردان! خداوندا برای قدرتمندی این مردم ریشه دار و کهن اراده ای محکم به ما عطاء کن!، خداوندا شرّ دشمنان اسلام را از سر مسلمانان کوتاه کن!” که در مراسم های شب احیاء در مساجد جمهوری آذربایجان از خداوند طلب شد، بیانگر خواسته مردم روزه دار جمهوری آذربایجان برای برقراری مهربانی و محبت با دوستانی همچون ایران و دفع شرّ موذیانه دشمنانی همچون رژیم صهیونیستی و اشغالگران ارمنی بود که در نخستین شب احیای ماه مبارک رمضان امسال جلب توجه می کرد!
قرائت دعای فرج امام زمان و مسئلت تعجیل در ظهور آن حضرت نیز تقریبا در تمامی مراسم های احیای نخستین شب قدر در مساجد جمهوری آذربایجان که با احساس قلبی تمام خوانده شد، جلب توجه می کرد.
تصاویر نشان می دهد که رسمی ترین و بی روح ترین مراسم شب قدر نیز در “مسجد مجلل حیدر” که تحت کنترل کامل حاکمیت قرار دارد، اجرا شد که در دکور و کت و شلوار متحدالشکل خادمان و قاریان و دعاخوانان “مسجد حیدر” اجرا شد.
پرازدحام ترین مراسم شب احیای باکو نیز در مسجد مشهدی داداش و محوطه اطراف آن برگزار شد که براساس تصاویر منتشر شده ظاهرا به علت درگذشت حاج شاهین حسنلی، واعظ پیشین این مجلس که امروز چهلمین روز درگذشتش است، نسبت به سال های قبل مراسم احیای این مسجد از ازدحام کمتری برخوردار بود. در مراسم مسجد مشهدی داداش و سایر مساجد برای آمرزش روح حاج شاهین حسنلی دعا شد.
مجموع اطلاعات دریافتی از مساجد جمهوری آذربایجان بیانگر این است که سیاست حاکمیت در دشمنی آشکار با ایران و تشدید سرکوب دین و دینداری نتوانسته است به هدف اصلی خود یعنی دور کردن مردم از اسلام و تشیع اصیل برسد و سرخوردگی و یاس مردم مسلمان جمهوری آذربایجان از رژیم علی اف را افزایش داده است و مردم جمهوری آذربایجان همانند دوره حاکمیت الحاد کمونیستی، به انحای مختلف به اجرای آیین های اسلامی و شیعی خود در نخستین شب قدر و عزاداری برای شهادت حضرت علی (ع) در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و نیز یادکرد شهدای کربلا و ظلم ستیزی امام حسین (ع) و یارانش در قیام کربلا پرداختند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا