آذربایجاناخبارترکیهعمومی

برگزاری مجدد انتخابات تعیین شهردار استانبول

پس از ابطال نتیجه انتخابات شهرداری استانبول که در ۶ می سال جاری میلادی برگزار شده بود، صبح امروز (یکشنبه) مراکز اخذ رای در پرجمعیت ترین استان ترکیه بار دیگر درهای خود را به روی رای دهندگان گشودند.

 به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، این دومین انتخابات شهرداری استانبول است که در سال جاری برگزار می‌شود، انتخابات نخست که در ۱۱ فرورردین ماه سال جاری برگزار شد با پیروزی حزب «جمهوری خواه خلق» رقیب حزب عدالت و توسعه (آک پارتی) به رهبری رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور به پایان رسید.

«اکرم امام اوغلو» نامزد حزب جمهوری خواه خلق ترکیه با اختلاف ۱۳ هزار رأی بر حزب حاکم پیروز و امام اوغلو به عنوان شهردار کلانشهر استانبول معرفی شد.

اما حزب حاکم یعنی حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان نتیجه انتخابات را نپذیرفت و مدعی تقلب در آن شد و به نتیجه آن اعتراض کرد.

شورای عالی انتخابات ترکیه به درخواست حزب حاکم عدالت و توسعه که مدعی تخلفات عدیده در جریان رأی گیری در شهر استانبول بود، نتیجه بررسی شکایت عدالت و توسعه را اعلام کرد.

این شورا با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نتیجه انتخابات در استانبول را باطل اعلام می‌کنیم و انتخابات در این شهر دوباره برگزار خواهد شد.

در این دور جدید، حزب عدالت و توسعه امیدوار است بتواند با غلبه بر حزب رقیب کرسی شهرداری استانبول را به دست بیاورد.
«بن علی یلدریم» نامزد ائتلاف ملت (عدالت و توسعه)، «اکرم امام اوغلو» نامزد ائتلاف امت (جمهوری خواه خلق)، «نجدت کوکجنار» نامزد حزب سعادت و «مصطفی ایلکر» نامزد حزب وطن برای کسب آرای مردم با یکدیگر رقابت می‌کنند.
به نوشته آناتولی ۳۱ هزار و ۳۴۲ صندوق اخذ رای در ۳۹ شهر استانبول آماده اخذ رای مردم هستند و انتظار می‌رود بیش از ۱۰ ملیون در این دوره از انتخابات شهرداری شرکت کنند.

نوزدهمین دوره انتخابات محلی ترکیه که در جریان آن شهرداران، شوراهای شهر و روسای مناطق به مدت ۵ سال انتخاب شدند، در روز ۱۱ فروردین ماه و با مشارکت ۸۴ درصدی مردم ترکیه برگزار شد.
هر چند که ائتلاف جمهور متشکل از دو حزب عدالت و توسعه و حرکت ملی توانست حدود ۵۱.۷ درصد از مجموع آرا را در ترکیه به دست آورد، اما نتیجه را در شهرهای آنکارا، استانبول، ازمیر و آنتالیا به رقیب خود یعنی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه واگذار کرد.
در حال حاضر ۴۹ شهرداری از ۸۱ شهرداری ترکیه در کنترل حزب حاکم عدالت و توسعه قرار دارد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا