اخبارارمنستانعمومی

برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس در ارمنستان با پافشاری معترضین

دیکته شدن برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس با سماجت معترضین و به رهبری نیکول پاشینیان و عقب نشینی حزب حاکم ارمنستان از معرفی کاندیدای پست نخست وزیری، روسیه را در وضعیت پیچیده ای قرار داده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،با تداوم حضور مخالفین حکومتی در خیابان های ایروان و با تحت فشار قرار دادن حزب حاکم ارمنستان که اکثریت کرسی های مجلس این کشور را در اختیار دارد. این حزب نه تنها برگزاری انتخابات زود هنگام مجلس را پذیرفت بلکه از معرفی نامزد خود برای تصدی مقام نخست وزیری امتناع کرد.

ادوارد شارمازان اف، معاون پارلمانی حزب جمهوری خواه ارمنستان از عدم معرفی نامزد پست نخست وزیری از سوی حزب متبوع خود یعنی حزب سرژ سارکیسیان خبر داد.

وی ادامه داد ما البته در انتخابات پارلمانی مشارکت خواهیم کرد ولی نامزدی برای تصدی پست نخست وزیری معرفی نخواهیم کرد.

از طرف دیگر نیکول پاشینیان رئیس فراکسیون “یئلک” و رهبر مخالفین دولتی با وجود دیدار و مذاکره با آرمن سارکیسیان، رئیس جمهور جدید ارمنستان در ارتباط با بحران داخلی به وجود آمده در داخل کشور و با اشاره به عدم معرفی نامزد انتخاباتی از سوی حزب حاکم اظهار داشت: سخان شارمازان اف و موضع حزب جمهوری خواه نمی تواند و نباید ما را از تداوم مسیر بازدارد. ما به میتینگ های اعتراضی خود و حضور در خیابان های پایتخت ادامه خواهیم داد.

بدین ترتیب، با پافشاری مخالفین در مقابل حزب حاکم و مذاکرات صورت گرفته میان طرفین نهایتا روز سه شنبه “۱ می سال ۲۰۱۸ ” انتخابات زودهنگام مجلس در ارمنستان برگزار خواهد شد و علی رغم پذیرش شرایط دیکته شده از سوی مخالفین به هیئت حاکم در ارمنستان و عقب نشینی های پیاپی دولتمردان این کشور شهروندان ارمنستان به رهبری نیکول پاشینیان به برگزاری میتینگ های خیابانی تا روز برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس ادامه خواهند داد.

با این وجود در آستانه انتخابات زودهنگام و همزمان با اوج اعتراضات مردمی در ارمنستان سفر تعدادی از نمایندگان دومای روسیه به این کشور و دیدار با مقامات ارمنستان بسیار پر معنا بود. هدف از این سفر به احتمال قریب به یقین، مشاهده وضعیت عینی در ارمنستان و دیدار با مقامات و همچنین با برخی از رهبران مخالفین و رساندن پیام کرملین به ابروان برای نگه داشتن ارمنستان در صف روسیه خواهد بود.

تماس تلفنی پوتین با کاراپتیان، نخست وزیر موقت ارمنستان درباره تحولات ارمنستان که از سوی  دیمیتری پئسکوف، سخنگوی کاخ کرملین تشریح شد نیز جای بسی تامل دارد. پئسکوف در ارتباط با این تماس تلفنی اظهار داشت: تحولات صورت گرفته در ارمنستان باید در چارچوب قانون و برمبنای انتخابات صورت گرفته در ماه آوریل ۲۰۱۷ با انتخاب نخست وزیر جدید در ۱ می، پایان پذیرد.

همانطور که از موضع گیری سخنگوی کرملین هویداست روسیه کماکان انتخابات مجلس در آوریل سال گذشته را به رسمیت می شناسد و خواستار حل و فصل موضوع بر اساس ترکیب کنونی مجلس است که هیچ تفاوتی در ساختار قدرت موجود در ارمنستان نخواهد داشت و با معرفی نامزد حزب حاکم با توجه به اکثریت موجود در مجلس نماینده حزب جمهوری خواه نخست وزیر آینده کشور خواهد شد.

با نگاه به موضع رسمی مسکو از زمان آغاز اعتراضات در ایروان و دیگر شهرهای ارمنستان، که از این تحولاتبه عنوان موضوع داخلی ارمنستان یاد شده بود می توان دریافت که مسکو چندان هم با کناره گیری سارکیسیان و جایگزینی وی با کاراپتیان مخالف نبوده است. البته این موضع با پیش فرض حفظ ترکیب فعلی مجلس ارمنستان اتخاذ شده بود و تغییر ترکیب جدید مجلس با انتخابات زود هنگام که با فشار مخالفین و شخص پاشینیان به حکومت تحمیل شده است مورد انتظار مسکو نبوده است.

حمله پاشینیان و شرط عدم معرفی نامزد برای حزب حاکم، به بیان واضح تر اندکی شوک آور بوده است. لذا پیام مسکو از زبان سخنگوی کاخ کرملین کاملا روشن است. مسکو با موضع سخت خود تنها انتخابات صورت گرفته در آوریل ۲۰۱۷ را برای خود ملاک قرار داده و با فعال کردن نیروهای وفادار به خود در داخل ساختار قدرت ارمنستان تحولات را با دقت بیشتری رصد خواهد کرد.

با شرایط پیش آمده دو راه بیشتر پیش روی روسیه نخواهد ماند یا قاعده بازی تعریف شده از سوی مخالفین و در راس آن پاشینیان را پذیرفته و با وی وارد مذاکره خواهد شد که در این صورت حتی احتمال تامین منافع مسکو از سوی شخص پاشینیان تا حدی قابل تصور است؛ هرچند وی مستقیما از سوی نیروهای غربی حمایت می شود ولی با قرار گرفتن در راس قدرت مجبور خواهد شد واقعیت های موجود در منطقه را در سیاست های که اتخاذ می کند مدنظر قرار دهد.

و یا منتظر خواهد ماند تا انتخابات مجلس صورت گرفته و با تغییر احتمالی ترکیب مجلس، با به وجود آمدن تقابل جدی در میان نیروهای حاکم و مخالف و کشیده شدن اعتراضات به خشونت با اعمال قدرت سخت وارد میدان شود که گزینه دوم هزینه زیادی برای مسکو در پی خواهد داشت. این اقدام احتمالی با تعمیق اختلاف موجود در ارمنستان، این جامعه را به یک دوقطبی خطرناک سوق خواهد داد که ترمیم جایگاه مسکو در این بستر بسیار سخت خواهد بود

منبع:آناج

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا